maandag 4 september 2017

Interview: Simone van der Vlugt over haar overstap naar Prometheus (Boekblad)

Simone van der Vlugt publiceerde sinds 2007 al haar literaire thrillers bij Ambo|Anthos. Afgelopen week verscheen De doorbraak bij haar nieuwe uitgeverij: Prometheus. Ze wil niet beweren dat de ene uitgeverij beter is dan de andere. Alle uitgeverijen hebben hun sterke en minder sterke kanten. Wel heeft de schrijfster er de frisse wind gevonden die ze zocht.

Gefeliciteerd met het verschijnen van De doorbraak. Is het na al die boeken nog steeds bijzonder als er een nieuwe titel uitkomt?
'Absoluut! Het is een soort hoogtepunt in het jaar. Ik geniet van het schrijfproces, maar ook van de promotieperiode die daarop volgt. Het is heerlijk om een nieuwe titel in de boekhandel te zien staan.'

U miste het verschijnen wel vanwege een vakantie. Had u niet liever gehad dat De doorbraak volgens plan op 29 augustus uit zou komen?
'Eigenlijk zou De doorbraak zelfs in oktober pas uitkomen, maar in die maand verschijnt er heel wat. Daarom hebben we besloten om de publicatie van mijn boek te vervroegen. Om dat voor elkaar te krijgen moest ik in juni doorwerken tijdens mijn vakantie in Italië, maar dat had ik er voor over. Je wilt natuurlijk een zo gunstig mogelijk tijdstip hebben voor de verschijning. Gelukkig ging alles heel voorspoedig, dus ik ben erg blij met deze beslissing.'

Hoe verhoudt De doorbraak zich tot eerdere thrillers?
'Mijn thrillers hebben allemaal mijn eigen, specifieke schrijfstijl, maar onderling verschillen ze behoorlijk. Het ene boek is meer gericht op psychologische spanning, terwijl andere titels, zoals Toen het donker werd, veel vaart en cliffhangers hebben. Op die manier bereik je veel verschillende lezers, en houd je het schrijven voor jezelf leuk.'

Zet een overstap van uitgeverij aan tot het schrijven van andersoortige boeken – hoe klein dat verschil misschien ook is?
'Nee, want toen ik aan De doorbraak begon had ik nog geen idee waar dat verschil uit zou kunnen bestaan. Dus ik schreef zoals ik altijd had gedaan. Tijdens het redactieproces merkte ik pas iets van de verschillen, op stilistisch niveau. Daar wilde ik me graag verder in ontwikkelen, dus ik stond meer dan open voor suggesties. Wat overigens niet de reden was om naar Prometheus over te stappen, want ik werkte al met een onafhankelijke redacteur. Die beslissing heb ik kort geleden genomen omdat ik meer tijd wilde hebben om te sparren over een boek, terwijl sinds de crisis bij uitgeverijen juist bezuinigd wordt op redacteuren. Ik heb Monique Postma, die mijn redacteur was bij Lemniscaat, en die al mijn jeugdboeken heeft begeleid, gevraagd weer met mij te gaan werken. Wat trouwens geen problemen opleverde bij Ambo|Anthos. We hebben Toen het donker werd en Ginevra samen gedaan, en daarna is Monique meegegaan naar Prometheus. Bij mijn nieuwe uitgeverij werk ik ook nog met Marieke van Oostrom, dus ik heb nu twee redacteuren. Heel luxe! En heel fijn, als je stilistisch en verteltechnisch stappen wilt maken.'

U kondigde in oktober aan om Ambo|Anthos te verruilen voor Prometheus. 'Soms is een relatie gewoon op', zei directeur Tanja Hendriks daar later op Boekblad.nl over. Is dat een correcte analyse?
'Dat is een correcte analyse. Ik heb jarenlang prettig gewerkt met [directeur] Chris Herschdorfer en [redacteur] Wanda Gloude, maar we waren het ook weleens niet eens. Waarover vertel ik liever niet, dat is iets tussen ons drieën. Het contact is nog steeds prima, maar ik wilde een andere kant op, nieuwe dingen leren, kijken hoe het óók kan. Vroeger bleven mensen veertig jaar in dienst bij dezelfde baas, maar dat is tegenwoordig niet meer. Het is goed voor je ontwikkeling om op een gegeven moment met een nieuw team te gaan werken.'

Maar Ginevra verscheen in mei bij Ambo|Anthos. Was dat een laatste contractuele verplichting of blijft u hen trouw voor uw historische romans?
'Nee, Toen het donker werd was mijn laatste contractuele verplichting, dus ik was vrij om te doen wat ik wilde met mijn historische romans. Toen het stof van mijn overstap was neergedaald, was er veel veranderd bij Ambo|Anthos. De uitgeverij was verhuisd naar een nieuw pand, Chris en Wanda kozen ook voor die frisse wind en Tanja Hendriks werd directeur. Je zou kunnen zeggen dat Ambo|Anthos een nieuwe uitgeverij werd, en dat ik dus had kunnen blijven. Dat heb ik gedaan, met mijn historische romans. Ik heb een two-book deal gesloten, voor Ginevra en voor de historische roman waar ik nu aan ga beginnen.'

Heeft u bij deze uitgeverij ook maar iets minder inzet voor uw werk bespeurd?
'Totaal niet. Dat is ook niet in hun belang, aangezien mijn historische romans nog steeds bij Ambo|Anthos verschijnen.'

Waren er in de loop der jaren uitgevers die aan u trokken om, al dan niet met mooie beloftes, de overstap te wagen? Gold dat ook voor Prometheus?
'Dat is zeker gebeurd, en dat vind ik heel begrijpelijk. Als je een auteur wil overnemen moet je erop af, anders is een ander je voor. Maar Prometheus heb ik zelf benaderd. Ik heb een keer geluncht met Mai Spijkers en had het gevoel dat we elkaar goed begrepen. Het scheelde natuurlijk dat Esther Verhoef twee jaar eerder met een deel van haar werk naar Prometheus was overgestapt. Daardoor wist ik hoe die uitgeverij werkte.'

Wat verwacht u in het algemeen van een uitgeverij?
'Dat ze de belangen van de auteurs behartigen en betrokken zijn. Natuurlijk is een uitgeverij een bedrijf en moet er geld verdiend worden, en voor een auteur geldt hetzelfde, maar ik verbind me alleen aan een uitgeverij als er betrokkenheid en transparantie is.'

In oktober zei u ook (in NRC Handelsblad) dat u behoefte had aan 'een nieuwe, frisse wind'. Heeft u die gevonden bij Prometheus?
'Ja, de wind is gaan waaien en hij is verfrissend. Veel meer kan ik er nog niet over zeggen. De werkrelatie is nog pril, we moeten elkaar beter leren kennen en De doorbraak ligt net een week in de boekhandel. De betrokkenheid is bijvoorbeeld niet zo anders dan bij Ambo|Anthos. Maar ik wilde graag verandering, en die heb ik gekregen. Nu gaan we kijken of verandering ook verbetering is. De wil en het enthousiasme zijn er in ieder geval, aan beide kanten, dus ik heb er alle vertrouwen in.'

En hoe zet Prometheus De doorbraak nu in de markt?
'Er wordt een flink bedrag voor promotie aangesproken. Zo is er geïnvesteerd in een bijzonder mooi, goudkleurig omslag met een foto in reliëf, alsof het een polaroid is. En als de loop uit een boek raakt, zullen ze doorpakken. Dat budget moet je wel hebben als uitgeverij.'

En op wat voor manier is dát anders dan bij Ambo|Anthos?
'Uitgeverijen met elkaar vergelijken heeft geen enkele zin. Ze hebben allemaal hun sterke en minder sterke kanten. Ze maken gebruik van verschillende promotiekanalen, maar het is niet gezegd dat de ene aanpak beter is dan de andere. Ambo|Anthos heeft goede banden met vrouwenbladen, Prometheus met kranten als het NRC en Het Parool. Je hebt ze allebei nodig. Ambo|Anthos is sterk op het gebied van de sociale media, Prometheus heeft een wat meer literaire uitstraling en heeft daardoor een betere ingang naar andere media, zoals opiniebladen en televisie. Maar beide uitgeverijen onderhouden een goed contact met hun lezerspubliek, en met de grote boekhandelketens. En daar gaat het om.'

Prometheus is een zelfstandige uitgeverij, Ambo|Anthos is onderdeel van VBK. Merkt u daar wel iets van?
'Nog niet. De hele toestand met Atlas Contact heb ik natuurlijk op de voet gevolgd. Een holding heeft grote voordelen, maar ook nadelen. Als een uitgeverij in een holding zelfstandig beslissingen kan nemen, is er niets aan de hand. De vraag is of dat het geval zal zijn in deze snel veranderende tijden. Ik ben een groot tegenstander van streamen omdat ik denk dat het de verkoop kannibaliseert van e-boeken die je moet downloaden. Bovendien gaat er een raar soort boodschap vanuit. Streaming degradeert een boek tot een weggooiproduct, het ‘all you can eat’-principe. Het gevaar is dat de lezer hieraan gewend raakt en niet meer bereid is een redelijke prijs te betalen voor een boek. Zelfs geen vijf euro. Alles moet in massa beschikbaar zijn en het mag niets kosten. Daar doe ik niet aan mee. Ik maak me er wel zorgen over dat dat de weg is die VBK wil inslaan. We zullen zien waar dat in de toekomst toe leidt. Ik houd het goed in de gaten.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 28 augustus) 

Geen opmerkingen: