vrijdag 11 augustus 2017

literair agenten in Nederland 5: Remco Volkers (Boekblad)

Als zelfstandig boekpromotor miste Remco Volkers het vaste contact met schrijvers. Bij iedere campagne in opdracht van uitgeverij was hij een paar weken of maanden bezig met een auteur. En daarna verdween die weer uit zijn leven. Tegelijkertijd werd hij steeds vaker benaderd door schrijvers die behoefte hadden aan iemand die hen wegwijs maakte in het boekenvak en hen bleef ondersteunen. ‘Ik vond altijd: je hebt Sebes & van Gelderen al, wat kan ik als kleintje uitrichten? Maar op een gegeven moment dacht ik: ik waag de sprong.’
Zijn eerste klant was Irene Helsloot, wier roman Deining hij onderbracht bij Klapwijk & Keijsers. ‘Een prachtig boek, dat na verschijning in 2011 helaas niets heeft gedaan’, herinnert Volkers zich. ‘Van de royalty-afrekening kon ik een lunch kopen.’ Maar het werk van agent smaakte wel naar meer. Inmiddels heeft hij twaalf auteurs in zijn stal, van wie er negen een contract bij een uitgeverij hebben. De succesvolste van hen is Inge Ipenburg. ‘Inmiddels gaat nog maar veertig tot vijftig procent op aan pr-werk. Dat wordt steeds minder.’
Volkers vindt het niet makkelijk om aan nieuwe auteurs te komen. ‘Ik krijg bijna iedere week nieuwe manuscripten binnen. De afgelopen twee jaar waren het bij elkaar 150. Best veel voor een eenmansbedrijf dat niet leurt of adverteert, vind ik. Maar net als met de slushpile van uitgeverijen zijn hooguit een of twee daarvan interessant. Belangrijker is mijn eigen netwerk. Stefan Popa had ik zelf benaderd. Rachel van de Pol kwam viavia bij mij. Astrid Harrewijn kwam bij mij terecht toen ze een agent nodig had.’

Volkers doet alles voor zijn auteurs: van inhoudelijke begeleiding tijdens het schrijven tot advies over omslagen en het regelen van opdrachten voor tijdschriften. ‘Ik denk dat auteurs steeds vaker een partner nodig hebben die hen terzijde staat. Astrid Harrewijn bijvoorbeeld was succesvol, maar miste iemand met wie ze kon sparren. Zij wilde iemand die bij alle beslissingen meedacht. Ik kan dat goed. Mijn sterke punt is de dialoog die ik met mijn auteurs voer. Zij weten altijd waar ik voor hen mee bezig ben.’
(Eerder verschenen in Boekblad Magazine 5, 2017)

Geen opmerkingen: