dinsdag 8 augustus 2017

literair agenten in Nederland 2: Lolies van Grunsven (Boekblad)

Na bijna vijftien jaar werken als acquirerend redacteur – het laatst bij Nieuw Amsterdam – wilde Lolies van Grunsven iets anders. Maar wel: auteurs begeleiden. ‘Niet binnen een uitgeverij, maar zelfstandig, zodat ik alleen verantwoording hoef af te leggen aan mezelf.’ Bovendien zag ze de behoefte bij uitgeverijen toenemen aan Nederlandse auteurs. ‘De markt voor vertalingen was moeilijker geworden. Je moet veel meer kosten vooraf maken, terwijl de oplagen gering zijn. En een buitenlandse auteur kun je zelden inzetten voor pr.’
Het begon in 2010 met Marieke Groen. Zij kende Van Grunsven als redacteur en wilde per se door haar begeleid blijven worden. Inmiddels heeft ze zo’n zeventig auteurs, inclusief een tiental auteurs die nog moeten debuteren. ‘Ik kan er nu goed van leven. Dat was in het begin zeker niet zo. Ik had het geluk dat ik toen tot twee keer toe parttime kon invallen als redacteur vanwege een zwangerschap. Zo kon ik tegelijk het agentschap opbouwen en geld verdienen. Het is als zelfstandige wel nóg harder werken dan in dienst.’
Van Grunsven concentreert zich op begeleiding tijdens het schrijven, het zoeken van een passende uitgeverij, het opstellen van een marketingplan en blijft daarna bij iedere stap betrokken – voor auteurs als Daan en Thomas Heerma van Voss, Maartje Wortel, Anne-Gine Goemans, Carly Wijs en Jente Posthuma. Soms regelt ze ook een column of organiseert ze de verkoop van vertaalrechten via een subagent. ‘Ik heb steeds een contract voor een of twee boeken. Daarna zijn auteurs vrij om te doen wat ze willen. Ik wil het verdienen dat ze bij mij blijven.’

Ondanks een groeiend aantal agenten die na haar zijn begonnen ervaart ze geen concurrentiestrijd. Er is immers genoeg ruimte op de markt. ‘Ik zit ook vooral in de literaire hoek. Ik begeleid veel romans. Anderen kunnen daardoor fantasy of zo doen, waar ik weinig mee heb. Zo kan iedereen zijn eigen specialisme ontwikkelen.’
(Eerder verschenen in Boekblad Magazine 5, 2017)

Geen opmerkingen: