zondag 21 mei 2017

Baeckens Books concentreert zich op core-business met aantal nieuwe imprints (Boekblad)

Geen eigen distributie meer, geen vertegenwoordiging van buitenlandse uitgevers meer. De Vlaamse uitgeverij Baeckens Books concentreert zich op haar core-business: het ontwikkelen en vermarkten van kinderboeken.

Baeckens Books heeft vorige maand haar hele voorraad verhuisd naar Distrimedia in Tielt, onderdeel van de Lannoo Groep. Het was niet meer te doen om als kleine speler de logistiek in eigen hand te houden, legt directeur Stijn Baeckens uit. 'Het verwachtingspatroon is veranderd. Vroeger ging iedereen ervan uit dat als je een boek bestelt, het er binnen een week was. Nu denken individuele consumenten maar ook steeds meer boekhandels en andere professionele klanten: voor 22 uur besteld, de volgende dag in huis. Dat vereist investeringen. Maar uit een analyse bleek dat we ons beter kunnen concentreren op uitgeven.'
Zeventig procent van de titels lag al in Tielt. 'Als wij bijvoorbeeld niet genoeg op voorraad deden, regelden zij de overload. Nu doen zij alles', zegt Stijn Baeckens. 'Ook in Nederland liggen de boeken op twee plekken: bij CB en Van Ditmar. Dat moet ook een plek worden. Welke, dat moeten we nog beslissen.' Daarnaast is het bedrijf in zee gegaan met de kleine distributeur EIC uit Willebroek, gespecialiseerd in levering van cd's en dvd's, voor het organiseren van boekenbeurzen op scholen. 'Zij versturen ook pakketten naar scholen.'
Tegelijkertijd heeft Baeckens Books per medio april de vertegenwoordiging van het Engelse Usborne gestaakt – dat is overgestapt naar WPG. Deze vertegenwoordiging was goed voor een omzet van 500.000 euro. Baeckens: 'De druk op de marges van Usborne neemt toe. Daarom wilde deze uitgeverij onze korting verlagen. Dat zagen wij niet zitten, ook omdat uit onze analyse blijkt dat als je zelf projecten ontwikkelt je daar uiteindelijk meer aan over houdt – en bovendien meer kans hebt op de internationale markt met rechtenverkoop. Alleen moet je de financiële ruimte hebben om in die projecten te investeren. Door te stoppen met distributie hebben we die financiële ruimte.'
In aanloop naar deze veranderingen – die vorige maand werd bekroond met een verhuizing van een industriële omgeving naar het centrum van Mechelen – heeft Baeckens Books al drie nieuwe imprints in de markt gezet. Vorig jaar waren dat HipHip en Smiley. 'De eerste richt zich op spelend leren. Kinderen hebben niet door dát ze leren, maar de nadruk ligt op het educatieve. Smiley zijn boeken die we zelf ontwikkelen gebaseerd op de smileys, waarvan we de licentie van SmileyWorld hebben gekocht. Boeken als het Smiley Mega Moppenboek verkopen supergoed.'
Daarnaast is Baeckens Books bij de afgelopen voorjaarsaanbieding gestart met Giraf – opgezet in samenwerking met het Nederlandse Kluitman – dat in wezen in plaats komt van Usborne. Baeckens: 'Dat zijn populaire, speelse, heel toegankelijke boeken. Maar: met hoge kwaliteit. We zetten het iets hoger in de markt neer. Zo hebben we nu een minigolfboek met ín het boek een mini-golfspel. Usborne had veel sticker- en kleurboeken, maar daar is geen geld mee te verdienen. Dat doen wij niet.'
Hier zal het niet bij blijven, verwacht Baeckens. 'We merken een maand na de verhuizing al dat de workload van onze mensen minder wordt. We zijn met tien vaste mensen, dus als het een keer druk was in het magazijn hielpen we allemaal mee met orderpicken. Ik ook. Nu dat niet meer hoeft, kunnen we ons concentreren op het ontwikkelen van de website, de marketing, nieuwe samenwerkingen met auteurs. Neem een boek dat we nu maken waarin we de verhalen van de Bijbel vergelijken met de verhalen van de Islam, uitgelegd voor kinderen. Zulke projecten kosten veel tijd. Er is nu meer ruimte om die tijd daar ook echt aan te besteden.'
Baeckens blijft wel samenwerken met Nederlandse uitgeverijen zoals Memphis Belle, Blossom Books, Pepper Books en Kluitman. De laatste twee vertegenwoordigt Baeckens sinds 1 januari.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl)

Geen opmerkingen: