maandag 10 april 2017

Booqees heeft na twee weken 1100 accounts (Boekblad)

Twee weken nadat het streaming kinderboekenplatform Booqees live is gegaan zijn er 1100 accounts aangemaakt.

Dat zegt directeur Pieter Havermans van Booqees. 'Bij ons kun je het platform de eerste 14 dagen gratis proberen. Dus hoeveel betaalde abonnementen hieruit zullen voortvloeien, zal de komende tijd duidelijk worden.' Booqees kost 6,99 euro per maand. Deze prijs is gebaseerd op eerder onderzoek van Boekenwolk, dat vorig jaar door Booqees werd overgenomen, en op de wens om goedkoper te zijn dan andere e-boekplatforms als Bliyoo (14,95 per maand) en Kobo Plus (9,95 per maand).
Booqees heeft het platform vooralsnog alleen onder de aandacht gebracht met een persmailing. Wel staan verschillende partnerships met uitgeverijen en merken op het programma, waar Havermans echter nog niets over kan vertellen. Een campagne op tv, zoals toen na de softlaunch spotjes rond Het Sinterklaasjournaal werden uitzonden, is niet uitgesloten. 'We zoeken het eerst vooral online. Met banners – vooral mobiel, omdat dat tegenwoordig verreweg de hoogste conversie oplevert. En met aandacht rond andere platformen, zoals Voorleesvrijdag, dat ook van ons is, en ons Youtube-kanaal, waarvoor we veel videocontent willen maken.'
Het aanbod bevat op dit moment 'ruim duizend titels' in een breed aantal genres. Die zijn afkomstig van bijna alle kinderboekenuitgeverijen. Zoals Booqees opsomt in een persbericht: Leopold, Holland, Kluitman, Querido Kind, Ploegsma, De Eenhoorn en Zwijsen. Opvallende afwezige zijn de uitgevers van momenteel de populairste series: Leven van een loser, Dagboek van een muts (beide De Fontein), De waanzinnige boomhut (Lannoo) en diverse Stilton-reeksen (De Wakkere Muis).
Havermans: 'Met allerlei partijen zijn we in gesprek, zoals De Fontein en De Wakkere Muis. Wij vonden nu dat we genoeg aanbod hadden, ook goed verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën, om te starten. Maar we verwachten snel door te groeien naar meer dan 2000 titels aan het einde van dit jaar. Al is dat ook afhankelijk van andere factoren. Sommige uitgeverijen lopen achter met het digitaliseren van hun fonds.'
Bereidwilligheid bespeurt Havermans zeker. 'Toen wij Boekenwolk overnamen, hadden zij zo'n 400 titels in hun bibliotheek. Boekenwolk was eigenlijk te vroeg, daardoor bleef het hangen. Maar de laatste twee jaar is dat compleet omgeslagen. Uitgeverijen zien nu het voordeel van streaming. Omdat het niet kannibaliseert, het goed werkt als promotiemiddel voor nieuwe titels en het leesgedrag bij kinderen inzichtelijk maakt. En dan krijgen we ook populaire titels, zoals van WPG de Dolfje weerwolfje-boeken. Over het algemeen krijgen wij titels vanaf zes maanden na verschijnen.'
Uitgeverijen kregen een percentage van de opbrengst naar rato van hun leesaandeel in een periode van een maand. Hoe precies de verdeling is tussen uitgeverijen en Booqees zelf, houdt Havermans voor zichzelf – onder verwijzing naar een geheimhoudingsverklaring die het bedrijf met sommige uitgeverijen heeft getekend. Een boek geldt vanaf 10% van het aantal pagina's als gelezen. Ter vergelijking: Kobo Plus keert 60% van de totaalopbrengst uit aan uitgeverijen en merkt een boek vanaf 20% als gelezen aan.
Het aanbod maakt het enige gespecialiseerde kinderboekenplatform – nadat Telekids Boeken, een spin-off van Bookchoice, is gesneefd – op het eerste gezicht niet onderscheidend. Havermans: 'Wij krijgen natuurlijk dezelfde titels als Bliyoo en Kobo Plus. Al werken we ook samen met auteurs die hun rechten terug hebben. Maar ons platform is echt gericht op kinderen. Dat betekent: gemakkelijk in gebruik voor hen, veilig qua betalingen, geen mogelijkheid om via social media te delen, de mogelijkheid om voor ieder kind een eigen leesprofiel te maken of titels te selecteren op avi-niveau, een speciaal dyslexie-lettertype, enzovoorts.'
Behalve op het uitbreiden van het aanbod richt Booqees de aandacht ook op nieuwe opties. Havermans verwacht binnen een maand een plus-abonnement te kunnen lanceren. Wie dat afsluit kan dan ook meerdere boeken tegelijk lezen en boeken offline lezen. 'Dat laatste is natuurlijk essentieel voor de vakantie. Daarom moet het plusabonnement er voor die tijd zijn.' Speciale schoolabonnementen hoopt Booqees begin 2018 aan te kunnen bieden. 'We zijn daarvoor in gesprek met partners. Het heeft niet onze focus om deze markt zelf rechtstreeks te bedienen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 5 apr)

Geen opmerkingen: