vrijdag 31 maart 2017

Primavera Pers viert dit jaar zilveren jubileum (Boekblad)

De zelfstandige Leidse uitgeverij Primavera Pers viert dit jaar haar zilveren jubileum. Oprichtster Evelyn de Regt wil tegen de trend in meer fictie gaan uitgeven.

Hoe De Regt het 25-jarig bestaan van Primavera Pers wil vieren, weet ze nog niet. Wel wil ze iets doen met haar thuisstad, die ook een belangrijk pijler is in haar fonds. 'Er zijn zó veel boeken over Leiden. Ik denk dat er in verhouding tot het inwonertal geen stad in Nederland is waar meer boeken over verschijnen. Zelf doe ik er een of twee per jaar, maar in totaal zijn het al zo'n zestig boeken. Ik wil daarom in het najaar iets doen met de Leidse boekhandels. Etalages? Een klein symposium? Ik weet het nog niet.'
Primavera Pers is in 1992 opgericht als kunsthistorische uitgeverij. De Regt werkte bij het kunstboekenfonds van de Sdu toen dat werd opgeheven. 'Ik had destijds Hall's iconografisch handboek onder mijn hoede, wat ik moest laten vertalen. Dat ging dus niet door. Toen ik geen andere uitgeverij ervoor kon vinden, heb ik er zelf maar een opgericht. Het is nog altijd mijn succesvolste non-fictieboek: er zijn er circa twintigduizend van verkocht. Het is een eenvoudig en daarom heel geschikt boek voor kunstkijkers die bijvoorbeeld willen weten wat een zaag of een adelaar op een oud schilderij betekent. Het is niet-geïllustreerd en daarom nu wat verdrongen door plaatwerken, maar er zijn nog steeds vakgroepen kunstgeschiedenis die het voorschrijven.'
De Regt heeft daarna herhaaldelijk het zwaartepunt van de uitgeverij verlegd – afhankelijk van wat er op haar pad kwam. 'De belangrijkste poot is, financieel gezien, nu Primavera Educatief waar ik in 2004 mee begon. We hebben een aantal methodes voor de onderbouw van het vwo: Latijn, biologie en filosofie, een boek voor NT2 en sinds kort een woordenschat-trainer Engels. Daarnaast hebben we een wetenschappelijke tak. Daar vallen veel boeken over Leiden onder, maar bijvoorbeeld ook een zeshonderd pagina's tellend overzicht van de Nederlandse tegel.'
De laatste tijd heeft ze haar focus meer gelegd op fictie, met name historische romans. Deels is dat geïnspireerd op het succes van de Leidse thriller De bekentenissen van Petrus van Jeroen Windmeijer. 'Maar ook omdat ik me wel eens afvraag: wie leest die wetenschappelijke boeken van ons nou? Ze worden gekocht, omdat ze mooi zijn of iemand ze voor zijn studie moet hebben, maar staan ze niet vooral in de kast? Romans zijn eerder boeken die mensen echt lezen. En met onze intensieve redactie denk ik juist voor historische romans iets te kunnen betekenen.'
Zo verscheen recent bij Primavera Pers Sabina, vrouw van Hadrianus. Een bijzondere liefdesgeschiedenis van Nynke Smits. 'Fictie is tegen de trend in', aldus De Regt. 'Maar je moet niet altijd meewaaien met de trend. Als non-fictie populair wordt en iedereen non-fictie gaat uitgeven, is er meer ruimte voor fictie. Al moet ik zeggen dat non-fictie steeds literairder wordt. Non-fictie wordt steeds beter gelezen. Uitgeverijen letten er ook steeds beter op dat het goed geschreven is.'
Met haar voorzichtige inslag heeft De Regt de uitgeverij gestaag opgebouwd. 'Het zou soms goed zijn als ik spectaculair kon uitpakken, maar ik heb een hekel aan schulden maken. Ik weet ook nog de allereerste rekening: 14.000 gulden, om Hall's iconografisch handboek te laten drukken. Dan denk ik: o, als dat maar goed gaat. Gelukkig ging het goed. De eerste drie jaar had ik geen inkomen, maar sindsdien is de omzet zonder twijfel gezond genoeg. Zeker dankzij de onderwijsuitgaven met, indien voorgeschreven, gedurende enkele jaren verzekerde  afname, al moet je nooit achterover leunen. Daarom hebben we nu ook Words for Progress, een ‘vocabulary-builder´voor de bovenbouw vwo Engels. Ik denk dat dat echt wat kan worden. En als ik dat denk, komt het niet vaak voor dat het dan mislukt.'
Primavera Pers heeft in totaal ongeveer 330 uitgaven uit – ofwel 10 tot 15 per jaar. Er werken inclusief de eigenares drie mensen.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad, 27 mrt)


Geen opmerkingen: