woensdag 8 maart 2017

Interview Lisette Kreischer over IACP-nominatie voor 'Groente uit zee' (Boekblad)

Hoe ervaren schrijvers de boekhandels, uitgevers en boekenvakorganisaties waar ze mee samenwerken? Deze week Lisette Kreischer. De Amerikaanse editie van haar Groente uit zee. Recepten en informatie over zeewier en algen – mede geschreven door Stichting Noordzeeboerderij en Marcel Schuttelaar – is genomineerd voor de internationale IACP Cookbook Awards 2017. De komende dagen wordt de winnaar bekend gemaakt.

Gefeliciteerd met de nominatie. Wat betekent de IACP Cookbook Awards 2017?
‘Hartelijk dank! We voelen ons allemaal enorm vereerd. Alleen al de nominatie voor een IACP Cookbook Awards in de categorie Food Matters is een enorme eer. De International Association of Culinary Professionals is een van de meest prestigieuze food groups in de VS.’

Wat maakt de IACP Award zo prestigieus?
‘In 1978 richtte een groep kookschooleigenaren en -instructeurs, met inbegrip van Julia Child, Jacques Pepin, en Anne Willan, de IACP op. Daarmee legden zij een basis voor eetcultuur in Amerika en daarbuiten. Over de afgelopen decennia heeft de IACP zich uitgebreid met schrijvers, fotografen, stylisten, bloggers, marketeers, voedingsdeskundigen, chef-koks, restaurateurs en ambachtelijke voedselproducenten. Het maakt de IACP tot een unieke gemeenschap, waar de leden bijeen komen om ervaringen en expertise, advies en ondersteuning te delen op een manier die tot nu toe ongekende groei en succes lijkt te kennen.’

Wat voor effect zal de nominatie (of straks de prijs) hebben op de verkoop?
‘Alleen al de nominatie schijnt naar horen zeggen al groots effect te hebben. Er is altijd veel media rondom de genomineerden en de awards in het algemeen. Voor ons is het dus een geweldige kans om het verhaal omtrent zeewier nog breder en internationaal te vertellen.’

Het kookboek is de afgelopen jaren enorm in opkomst gekomen. Zet die groei nog altijd door?
‘Naar mijn idee wel. In de tijd dat ik begon met schrijven van kookboeken bestond er nog een heel andere cultuur. Een kookboek ging langer mee en ook de manier waarop de media er aandacht aan besteden was volledig anders. Kookboeken wisselen elkaar tegenwoordig met veel grotere snelheid af en de aandacht concentreert zich vooral rondom social media. Met name Instagram is een krachtige tool om een kookboek mee te promoten. Mijn gevoel zegt echter dat hier een einde aan komt. Al zullen kookboeken nog wel een tijdje gemaakt worden, de markt zal fundamenteel veranderen. Denk aan kookvideo's en natuurkijk de kookblogs. Alles zal elkaar sneller en sneller opvolgen en ik verwacht dat veel bloggers zelf kookboeken gaan maken zonder uitgevers en vervolgens hun boek via de online kanalen zullen verkopen. Dat zie je nu al veel gebeuren. Ik blijf echter braaf bij mijn uitgever en hoop uiteraard op een duurzame toekomst voor mijn kookboeken uiteraard.

Kun jij eigenlijk van de verkoop van je boeken leven? Of moet je er dingen naast doen?
‘Ik zou zeker van mijn kookboeken kunnen leven, maar dan zou ik de pr anders moeten aanpakken. Het gaat dan om prioriteiten stellen en in mijn geval liggen mijn prioriteiten anders. Ik heb nog een bedrijf: The Dutch Weed Burger, dat 100% plantaardig fast food produceert verrijkt met zeewier. Vanuit dit bedrijf, of beter gezegd, vanuit deze beweging, vertel ik mijn verhaal over de toekomst van de plantaardige keuken, evenals ik via mijn lezingen en mijn boeken doe. Hier ben ik fulltime mee bezig. Mijn missie is mensen inspireren tot het eten van plantaardige voeding en het leven van een Ecofabulous lifestyle. Ecofabulous staat voor genieten in stijl met respect voor mens, dier en natuur. Deze lifestyle loopt als een rode draad door mijn leven en al mijn werkzaamheden. Ik zou niet anders kunnen en willen.’

Is het moeilijk om iedere keer nieuwe onderwerpen voor een kookboek te bedenken? Alles lijkt er al te zijn.
‘Voor mij niet. Veel is er ook nog niet. Mijn focus, de plantaardige keuken, is pas net in opkomst. Er is nog zoveel te laten zien, proeven en beleven op dit gebied. Zoveel mensen hebben nog geen idee wat de vegan lifestyle betekent, denken dat vegetarisch eten vies is en hebben geen clue wat seitan is of dat je jezelf kunt ondersteunen met de kracht van planten. Tot die tijd schud ik kookboekideeën uit mijn mouw – haha – en blijf ik het verhaal keer op keer vertellen onder het genot van heerlijke plantaardige gerechten.’

Loop je niet snel het gevaar dat je voor kleine niches boeken maakt?
‘Iets begint vaak met een niche. Zo zijn mijn boeken ook begonnen en zullen ze nog lang blijven. Maar dankzij die niche is groei mogelijk. Je moet eerst mensen triggeren, laten zien dat iets kan en mogelijk is waardoor een verhaal uiteindelijk de massa kan bereiken. Dat zie je duidelijk nu gebeuren met vegan food. Toen ik rond 2001/2002 begon met vertellen over de kracht van de plantaardige keuken, kwam daar nog weinig over naar buiten. Inmiddels is de sojamelk doorgedrongen tot in de cappuccino en schieten de vegan eetzaakjes in de grote steden als paddenstoelen uit de grond. Het is zeker nog steeds niche, maar een veel grotere niche dan vijftien jaar geleden. Ik maak me dus niet druk, het gaat om het verhaal, om de beweging. Als dat goed is en klopt, volgt de rest vanzelf.’

Maar een kookboek over zeewier en algen?
‚Dat is zelfs dubbel niche: én plantaardig én over zeewier. Maar juist daardoor gaat het ontzettend goed. Dit boek biedt een geheel frisse kijk op onze verankerde eetcultuur die niet meer houdbaar is voor de toekomst. Met dit boek bieden we antwoorden en laten we een verfrissende nieuwe mogelijkheid zien. Door het verschaffen van goede informatie en het bieden van prikkelende recepten met mooie fotografie kun je zomaar verder doorbreken dan je in eerste instantie wellicht had gedacht. Kijk naar die IACP nominatie voor de Amerikaanse vertaling: Ocean Greens. Dat hadden we niet zien aankomen.’

Denk je dat kopers van jouw boek er ook uit koken?
‘Ik denk dat 50 % echt gaat koken uit ons boek Groente uit zee en 50 % eruit leest, geïnspireerd raakt en de volgende keer dat ze in aanraking komen met zeewier wordt herinnerd aan dat mooie verhaal dat we erin vertellen. Zeewier heeft een prachtige potentie. Ondersteunt door de kracht van andere planten kan het antwoord bieden op grote wereldse thema’s. Zeewier is een hoogwaardige eiwitbron, de teelt ervan neemt geen kostbare landbouwgrond in beslag en het verbruikt nauwelijks zoet water. Het zal nog even duren denk ik voordat alle kopers van het boek ook daadwerkelijk iedere dag met zeewier koken. En dat is ook niet per se de bedoeling van dit boek. De bedoeling is informeren, enthousiasmeren en een zaadje planten voor de toekomst.’

Je debuteerde ooit bij Artemis, nu zit je bij Kosmos. Is het voor een kookboekenauteur beter om bij een gespecialiseerde uitgever te zitten?
‘Niet per se. Het gaat vooral om de klik die je met een uitgever en het team hebt. Of je elkaar begrijpt en hetzelfde doel voor ogen hebt. Als dat snor zit, kun je vlammen! Binnenkomen bij Artemis was een zegen en een cadeautje. Het was wellicht een relatief kleinere uitgeverij, maar de power en het enthousiasme van het team waren fantastisch. Ik voel me enorm dankbaar dat ik die samenwerking heb ervaren en daar vier mooie boeken heb mogen maken. Toen Artemis opging in Ambo|Anthos en er – tot spijt van mij én de uitgever zelf – geen plaats en ruimte was voor mijn werk, waren we net klaar met het maken van Plant Power. In die tijd had Kosmos bij mij aangeklopt en kon Plant Power precies op tijd worden overgedragen. Artemis heeft dat ontzettend zorgvuldig en liefdevol gedaan. Ik kijk daar nog met een warm hart op terug.’

Het bevalt je ook bij Kosmos?
‘Het was een geluk dat Kosmos al met open armen stond te wachten. De uitgeverij voelde als een mooie volgende stap. Ook deze samenwerking bleek een succes. Een grotere uitgever met veel ervaring in kookboekenland, waardoor ons nieuwste boek Groente uit zee meteen een succes werd en inmiddels in het Duits en Amerikaans is vertaald. Ik heb dankzij Kosmos veel mogen leren over het maken van boeken en voel dat mijn kennis daarin na acht (kook)boeken behoorlijk is vergroot. Kosmos richt zich natuurlijk op grotere merken, maar zien ook de kracht van de kleintjes. Mijn uitgever bij Kosmos gelooft heel sterk in mijn werk en dat is precies wat ik nodig heb. Enthousiasme, vertrouwen en een diep besef en geloof dat we samen belangrijke veranderingen kunnen bewerkstelligen.’

Wat is de belangrijkste bijdrage van de uitgever aan je boek?
‘O dat is een hele lijst! Ik heb ooit onderzocht wat ik zou moeten doen mocht ik zelf eens een boek willen uitgeven en besefte me daardoor maar weer eens hoe ontzettend fijn het kan zijn om met een uitgever te werken. Ik heb het druk met mijn bedrijf, dus minder ruimte om een doelgroep online uit te bouwen en te verkopen. Gelukkig is daar de uitgever die samen met mij zorgt voor PR en distributie. Ook mijn grammatica is maar zo zo – haha. Het is fantastisch dat ik een bestand opstuur naar de uitgever en het superstrak geredigeerd wordt. Ik leer dankzij de uitgever beter schrijven. Dat vind ik ontzettend gaaf! Onlangs redigeerde mijn allereerste uitgever (nog van Artemis) ons boek Groente uit zee en vertelde me dat ik echt was gegroeid in mijn schrijven. Daar moest ik wel even van blozen. Daarnaast triggert de uitgever mij. Hoe wil ik dat mijn verhaal overkomt en bij wie wil ik dat het belandt. Het team van de uitgever helpt me alles aan te scherpen en zijn een heel belangrijke sparringpartner in het proces.’

Is de boekhandel bij wat dus ooit begon als een niche je belangrijkste afzetkanaal?
‘Ja, zowel online als offline. Ik ben altijd ontzettend dankbaar geweest als boekhandels mijn boek willen etaleren en verkopen. Daar begint mijn verhaal. Via de boekhandels kan mijn boodschap bij mensen op de keukentafel belanden en dat is een zegen.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 1 mrt)

Geen opmerkingen: