vrijdag 10 februari 2017

Interview Ignaas Devisch: 'Het zou een belediging zijn mijn boek bij esoterie in de kast te zetten' (Boekblad)

Hoe ervaren schrijvers de boekhandels, uitgevers en boekenvakorganisaties waar ze mee samenwerken? Deze week Ignaas Devisch, die tot zijn grote verwondering met Rusteloosheid het beste spirituele boek van het jaar bleek te hebben geschreven. Dankzij uitgeverij De Bezige Bij is hij erin geslaagd om een breed publiek te bereiken.

Gefeliciteerd met de prijs voor Beste Spirituele Boek 2017. Wat betekent deze voor u?
‘Ik was verwonderd dat ik was genomineerd. Ik was helemaal verwonderd dat ik de prijs in ontvangst mocht nemen. Ik voelde me de vreemde eend tussen de andere genomineerden, hoewel er wel verwantschap in thema is.

Waarom?
‘Ik ben in mijn boek vrij kritisch over evoluties in de spirituele wereld. Maar ik ben blij met het commentaar van de jury dat ik heb gewonnen net omwille van mijn kritische houding tegenover de ontspanningsindustrie, die heel dure events klaarzet waarmee het ons wijsmaakt dat je in een weekendje van je drukke bestaan kunt afraken. De prijs gaat eigenlijk over boeken die stilstaan bij en reflecteren over spiritualiteit. Als je het zo breed interpreteert, past mijn boek er wel bij.’

Is de prijs ook een erkenning?
‘Zeker. Rusteloosheid gaat over een thema dat veel mensen die met spiritualiteit bezig zijn, ook interesseert: het spanningsveld tussen de grote drukte die we onszelf aandoen en het zoeken naar rust. Het is voor een filosofisch boek niet evident dat het zo veel mensen kan aanspreken. Hoewel Rusteloosheid nadrukkelijk bedoeld is om de filosofie uit de academische wereld te halen en op een toegankelijke manier met een breed publiek in discussie te gaan. Zoals ook filosofen als Coen Simon en anderen doen.’

U ziet uw werk eerder als filosofie dan als spiritualiteit?
‘Zeker. De lezers zullen merken dat ik diep de geschiedenis in duik, er heel wat filosofen bij haal, een stuk analyse biedt. Ik zou ook niet willen dat mijn boek in de winkel in de kast esoterie ligt. Mensen zouden misleid worden. En ik zou dat als auteur een belediging vinden. Gelukkig heb ik, voor zover ik in winkels ben geweest, nooit gezien dat dat is gebeurd.’

Waarom is de kast esoterie een belediging?
‘Ik heb heel weinig met het genre. Veel boeken zijn zeer onwetenschappelijk opgesteld. Beweringen worden intuïtief naar voren geschoven zonder enig empirische onderbouwing. Ze staan vol makkelijke meningen en associatieve redeneringen, en vaak leidt dat tot pseudowetenschap. Daar distantieer ik me uiteraard van. Ik heb ook niets met boeken die je met tips en adviezen een bepaalde richting uit wijzen. Het leven is wat je er zelf van maakt. De natuur of de kosmos wijst geen enkele richting uit. Filosofen moeten geen raad geven aan mensen, ze kunnen alleen wijzen op de keuzes die mensen voor zichzelf kunnen maken, of de dilemma’s daarvan uitklaren.’

Zaten dergelijke boeken tussen de andere genomineerden?
‘Dat weet ik niet. Ik heb ze niet kunnen inkijken en ik kan moeilijk oordelen op basis van de titel alleen.’

U of uw uitgeverij zal uw werk ook niet zo snel hebben ingestuurd voor deze prijs.
‘Nee. Ik heb samen met de uitgeverij bepaald hoe we deze titel in de markt zouden zetten Het woord spiritualiteit is hoegenaamd niet gevallen. Ik vermoed dat de jury autonoom te werk is gegaan. Zelf hoorde ik er pas van toen ik een briefje kreeg dat ik was genomineerd. Maar nogmaals, ik ben vereerd en ik voel me zeker verwant met de brede invulling van het begrip spiritualiteit: reflecteren over de conditie waarin we ons begeven.’

Is de prijs goed voor de verkoop?
‘Ik mag al niet klagen. Het heeft de eerste maanden na publicatie in maart 2016 veel in de aandacht gestaan. Als je dat vergelijkt met veel andere boeken. En het bleef lopen. In het najaar werd ik voortdurend gevraagd voor voordrachten en debatten. En straks in april is het thema van de Maand van de Filosofie rust – dus word ik opnieuw veel gevraagd. Daardoor komt nu de derde druk eraan. Met oplagen van 3500 per druk loopt het richting 7000 exemplaren.’

En dan ook nog de prijs.
‘Ja ja. Dat is alsof het boek opnieuw wordt gelanceerd. Ik ben al meerdere keren gebeld voor interviews. Vooral tv heeft effect. Ik zat bijvoorbeeld voor de uitreiking bij Jacobine op zondag. Fantastisch. Ik ben in Vlaanderen bekender dan in Nederland door mediaoptredens en een tweewekelijkse column in De Standaard, maar hopelijk krijgt het boek hier ook meer kans als ik bekender word.’

Bent u tevreden met uw uitgeverij?
‘Als De Bezige Bij niet bij mij had aangeklopt en me nadrukkelijk had uitgedaagd met de prikkelende vraag om voor een breed publiek te schrijven, had ik dat publiek nooit bereikt. Terwijl ik het wel belangrijk vind dat filosofie ook buiten de muren van de academie wordt gehoord.’

U gaf toch eerder boeken uit bij VUB Press en Acco?
‘Ja. maar dat waren academische boeken, vooral geschreven voor vakgenoten. Die boeken worden niet gelezen door een breed publiek. Bovendien tellen ze niet meer mee voor je academisch cv. Daar tellen alleen artikelen in Engelstalige journals voor, dus dan kun je je beter daarop concentreren – en om een breed publiek te bereiken publiceren bij een brede publieksuitgeverij.’

De Bezige Bij hielp ook goed bij het bereiken van een breed publiek?
‘Absoluut. Om te beginnen bij de redactie. Ik heb als academicus toch de neiging om overal veel referenties bij te plaatsen en ervoor te zorgen dat alle finesses en nuances aanwezig zijn. Zij hebben meer gevoel voor een stijl die aanslaat bij een breder publiek. Ik vond het heel vruchtbaar daarom met hen samen te werken. En ook hun steun bij de lancering was heel waardevol.’

Heeft ook de boekhandel geholpen bij het bereiken van een breed publiek?
‘Ik heb geen ronde gemaakt langs boekhandels, maar wat ik via de uitgeverij heb vernomen was er echt interesse. Ik heb overigens niet vaak in boekhandels opgetreden. In Gent, Brussel, Amsterdam en nog wat plaatsen, maar alles bij elkaar niet zo vaak.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 3 feb)

Geen opmerkingen: