woensdag 2 november 2016

Interview: Frederik Willem Daem over Debuutprijs en Boekenbeurs (Boekblad)

Hoe ervaren schrijvers boekhandels, uitgevers en de boekenvakorganisaties? In de rubriek 'Schrijvers & het boekenvak' Frederik Willem Daem, diezondag op de opening van de Antwerpse Boekenbeurs de Vlaamse Debuutprijs kreeg uitgereikt voor Zelfs de vogels vallen. Dit interview vond daar voorafgaand plaats.

Het debuut van Frederik Willem Daem (1988) viel al voor verschijnen in september 2015 op. De auteur beletterde de gehele oplage van de eerste druk van Zelfs de vogels vallen handmatig. Titel, auteursnaam, nummer. Een jaar later werd zijn verhalenbundel  uit veertien inzendingen gekozen als het beste Vlaamse debuut van 2015 – goed voor een geldprijs van 6200 euro. De jury, met daarin onder meer de Gentse boekverkoper Gert Brouns (van Limerick), prees 'de zorgvuldige aandacht die de auteur besteedt aan zijn bijzonder krachtige dialogen, die duidelijk beïnvloed zijn door film en televisie, maar toch een heel eigen stempel hebben.'

Gefeliciteerd met de Vlaamse Debuutprijs. Welk belang hecht u hieraan?
'Het biedt natuurlijk een zekere rust. Zowel mentaal als financieel. Maar wanneer ik schrijf, voel ik daar in alle eerlijkheid nog weinig van.'

Heeft Zelfs de vogels vallen ook goed verkocht? Heeft de stunt bij de lancering daarbij effect gehad?
'Het was een mes dat aan twee kanten sneed. In de eerste plaats wordt het vaak verkeerdelijk geïnterpreteerd als een stunt. Het was mijn opzet om in een performance, die twaalf uur duurde, de arbeidsintensiviteit van het schrijven van een boek in het omslag te visualiseren. Al te vaak wordt vergeten hoeveel uren de schrijver in een boek heeft geïnvesteerd. Met de handgeschreven omslagen probeerde ik de lezer daaraan te herinneren en was het voor mij ook een manier om ze alle duizend door mijn handen te laten gaan voor ik ze losliet op het publiek. Het boek werd zo'n hebbeding dat het in één dag was uitverkocht, maar leidde er jammer genoeg ook toe dat het de mensen vaak meer om het omslag dan om de inhoud te doen was. "Elk nadeel heb zijn voordeel" om het met Cruijff te zeggen.'

Uw boek verschijnt bij De Bezige Bij. Daar was het vaak hommeles het afgelopen jaar, onder meer vanwege de Abou Jahjah-affaire. Heeft de uitgeverij uw boek voldoende kunnen steunen?
'In de mate van het mogelijke heb ik de rel rond Abou Jahjah zoveel mogelijk aan mij laten voorbijgaan. Hoe dan ook heb ik gemerkt dat de Vlaamse schrijvers een andere kijk hebben op de zaak. Wat de uitgeverij betreft heb ik altijd enorm veel steun en geborgenheid gevoeld en is het nog nooit in me opgekomen andere oorden op te zoeken.'

Treedt u dit jaar ook op tijdens de Boekenbeurs? Kijkt u ernaar uit?
'Net als vorig jaar moet ik een paar keer opdraven en hoop ik opnieuw een uitzicht te hebben op een mooie lange rij mensen die hun kookboek willen laten signeren door een tv-persoonlijkheid. Om maar te zeggen dat ik de dagen aftel.'

Of treedt u liever op in boekhandels?
'Ik heb een tweetal lezingen per maand. In het begin zag ik het vooral als een noodzakelijk onderdeel van het schrijverschap waarmee ik nooit rekening had gehouden tijdens het eigenlijke schrijven van mijn debuut. Intussen heb ik geleerd dat als ik mezelf durf bloot te geven, en echt smijt, het publiek me dat meestal in dank afneemt.'

Op de Boekenbeurs ziet u wel al uw collega's. Is dat prettig? Vormen auteurs in Vlaanderen één grote gemeenschap?
'Bij het zien van sommige auteurs begin ik spontaan te dansen, anderen zal ik vriendelijk de hand schudden. Het is net zoals in de koffiekamer op een willekeurige kantoorvloer vermoed ik. Daarnaast stel ik wel vast dat de schrijversgemeenschap in Vlaanderen meer versplinterd is dan in Nederland maar probeer ik waardevolle banden te onderhouden met mensen die meer vriend dan schrijver voor me zijn.'

Op de openingsavond heeft u gelegenheid iets te zeggen tegen de daar aanwezige politici – die een gereglementeerde boekenprijs invoeren. Wat gaat u tegen hen zeggen?
'Ik zal hen vriendelijk bedanken voor de prijs en me daarna volgieten met gratis drank.'

In Vlaanderen stond u bij verschijnen van uw debuut gelijk op de kaart. Wat is nodig om als Vlaamse auteur ook door te breken in Nederland?
'Als een boek écht waardevol genoeg is, zal het uiteindelijk wel de weg naar een groter publiek vinden. Of misschien zeg ik dat vooral om mezelf gerust te stellen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 26 okt)

Geen opmerkingen: