maandag 14 november 2016

Interview Daniëlle Vermeulen van Rainbow: 'Een nieuwe pocketreekst zou betekenen dat er markt voor pockets is' (Boekblad)

Daniëlle Vermeulen is als uitgever van Rainbow het gezicht van de befaamde pocketreeks nu Maarten Muntinga per 1 november met pensioen is gegaan.

Hoe was de afgelopen week?
'Niet zo anders dan anders. Ik ben hartstikke druk met boeken maken. Dit is een drukke tijd voor ons. Intern was het vertrek van Maarten natuurlijk al een tijdje bekend. Alleen voor de buitenwereld kwam het onverwacht. Wij hadden vorige week vrijdag onze laatste werkdag samen. We zijn gaan lunchen en hebben teruggekeken op onze samenwerking van de laatste jaren. Het was een trotse terugblik op wat hij heeft bereikt, wat zijn mooiste momenten waren, hoe hij een echt merk heeft gebouwd. Ik vond dat een ongelooflijk mooie afsluiting van een prettige samenwerking.'

Heeft het nieuws veel reacties losgemaakt?
'Uiteraard. Er waren veel warme reacties voor Maarten. Dat hij van een welverdiende rust mag genieten. En voor mij dat er veel vertrouwen is dat het merk goed voortgezet zal gaan worden.'

Wat heeft hij voor jou betekend sinds jij in 2011 bij Rainbow begon?
'Ik kwam kort voor het faillissement [van 2012, md] en heb het allemaal meegemaakt – tot aan de doorstart onder De Harmonie. Dan leer je elkaar door dik en dun kennen. Maarten heeft met zoveel energie, doorzettingsvermogen en zijn vorm van eigenwijze koppigheid het merk neergezet en heeft daar altijd met hart en ziel aan gewerkt en straalt dat ook echt uit. Dat vond ik heel prettig. We hadden de laatste jaren een duidelijke rolverdeling. Hij richtte zich op de boekhandel en de verkoop, ik op de titelkeuze, samenwerking met andere uitgeverijen, vormgeving, de inhoud. Zo waren we mooi complementair.'

Wat verandert er nu voor jou?
'Niet veel. De werkwijze blijft hetzelfde. We blijven op dezelfde manier met uitgeverijen samenwerken en op dezelfde manier boeken distribueren. We blijven dat doen onder de vleugels van De Harmonie. Zeker omdat we met name de laatste twee jaar goed op koers zijn, is er geen reden die te verleggen. We willen alleen de site aanpakken – die lijkt nu mee te doen aan een wedstrijdje: hoe lang kun je een museum online houden? – en aanweziger zijn op de sociale media. Voor mij persoonlijk is het enige wat verandert dat Maarten altijd het gezicht van Rainbow was. Daar komt een nieuw gezicht voor in de plaats.'

Het gaat dus goed met Rainbow?
'Zeker. Elk jaar groeien we mooi. Een belangrijke reden daarvoor is dat we het vertrouwen van de boekhandel terug hebben gekregen. Wij hebben weer een goede plek, waardoor we zichtbaar zijn. Dat is volledig de verdienste van Maarten, hij is naar iedere boekhandel persoonlijk toegaan en heeft hen overtuigd Rainbow te blijven voeren. Ook het vertrouwen van de uitgeverijen waar we mee samenwerken – want het is echt sámenwerken – is groot. En vergeet Ron van Roon en b’IJ Barbara niet. Door hun heldere en opvallende vormgeving hebben ze ons echt weer op de kaart gezet.’

Niet door met extra kortingen te smijten?
'Totaal niet. Onze kortingen zijn 100% marktconform. Wel werken we nog steeds met een abonnementensysteem. Maarten had dat al in de jaren tachtig bedacht, maar voor het faillissement bestond dat alleen nog in sterk uitgedunde vorm. De boekhandel dacht toen: pockets, dat loopt niet meer, daar doen we niet meer aan. Na de doorstart twijfelde ik of abonnementen nog zouden werken, maar het blijkt een ongelooflijk fijne werkwijze. We liggen daardoor met een groter volume bij boekhandels. We zijn goed zichtbaar. Ook voor uitgeverijen maken de volumes het interessanter om met ons samen te werken.'

Is het fonds veranderd?
'Rainbow was 80% fictie en 20% non-fictie. We doen nu meer non-fictie, deels omdat ik zelf een non-fictielezer ben. Per maand is een van de vier titels non-fictie. Soms zelfs twee. Het klinkt onlogisch: non-fictie als pocket. Om pockets hangt een zweem van fictie – als snelle meepakker voor op vakantie – ook al doet de Olympusreeks het al lang goed met non-fictie. Maar het aanbod om uit te kiezen is veel breder, omdat uitgeverijen zelf minder non-fictie herexploiteren. En het verkoopt. Het verkoopt goed. Wij hebben een titel gedaan waarvan de uitgever zelf zei: doe het niet, dat boek loopt helemaal niet meer. Maar het ging als een speer. Het ging zelfs zo goed dat de uitgever de reguliere uitgave herdrukte.'

Wat is momenteel de bestlopende non-fictiepocket?
'Stil van Susan Cain. Nog maar een maand uit, maar dat loopt razendgoed. We hadden binnen een week een herdruk. In welke oplage? Nee, ik noem geen cijfers.'

Rainbow experimenteert ook met de vorm.
'Ja. We hebben à la onze Essentials voor poëzie ook zoiets voor fictie gedaan. We hebben bijvoorbeeld Het grote poezenboek van Annie M.G. Schmidt als zo’n klein gebonden boekje gebracht.  En deze week verschenen twee titels van Peter van Straaten – die wij al vanaf het allereerste begin in pocket uitgeven – met een papieren band en linnen rug: Hoezo oud? en Nog iets te vieren? We blijven ons concentreren op pocketuitgaven, maar af en toe een boek cadeauachtiger maken, experimenteren met herexploitatievormen, kijken hoe je een titel langer ‘levend’ kunt houden is alleen maar goed. En het slaat goed aan.’

Werken jullie momenteel met alle uitgeverijen samen?
'Ja. Het ene moment meer met de ene uitgeverij, het andere moment is een andere sterker vertegenwoordigd in ons aanbod.'

Want het valt op dat er eigenlijk geen concurrentie voor jullie is?
'Inderdaad. Ooit had je Salamander, Poema, Ooievaar, Zwarte Beertjes. Allemaal verdwenen. Alleen de Dwarsligger komt in de buurt van concurrentie, maar ik vind dat vooral additioneel. Het is een andere vorm van herexploitatie die heel goed naast de pocket kan bestaan. Ook verschuift het accent bij de Dwarsligger steeds meer richting gelijktijdig verschijnen met nieuw werk. Uitgevers herexploiteren natuurlijk zelf wel heel goed, er worden meer goedkope edities uitgegeven dan ooit tevoren en zo nu en dan verschijnt er ook wel weer een nieuwe reeks. Maar dat is wat anders dan een steady merk als Rainbow. Ik zou het wel toejuichen als er een nieuwe reeks komt, omdat dat aangeeft dat er markt voor is. Echt, concurrentie is alleen maar leuk.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 6 nov)

Zie ook:


Geen opmerkingen: