dinsdag 1 november 2016

CB lanceert locatie-gebonden e-boekapp Spot4Books (Boekblad)

E-boeken lezen op een strikt vastomlijnde locatie. Dat is de gedachte achter een gloednieuw distributieplatform dat CB op de Buchmesse presenteert: Spot4Books.

Het idee is dat de consument de gratis app downloadt in de iOS- of Androidwinkel. Hij krijgt vervolgens bij de kapper, in een vakantiepark, op een station of waar dan ook toegang tot een beperkt aantal e-boeken. Zo heeft hij een digitaal alternatief – met mogelijk gloednieuwe titels – voor een leestafel met oude tijdschriften of een toevallig aanwezige voorraad tweedehands boeken.
De uitgever hoeft alleen toestemming te geven om zijn boeken te laten opnemen in het aanbod van Spot4Books. De spotpartner betaalt een fee om deze e-boeken ter beschikking te stellen. CB houdt 25%. De uitgever en de auteur krijgen 75%. De distributeur dekt hiermee alleen de kosten van de dienst. Het wil alleen een broker zijn tussen uitgever en spotpartner en niet zelf retailer worden.
'Uitgevers reageren enthousiast op de nieuwe dienst,' zegt Susan Breeuwsma van CB. 'Zij lopen immers geen enkel risico. Het gaat niet om een abonnementsmodel, waardoor ze zich soms afvragen of dat andere verkoop kannibaliseert. Dit is puur een extra kanaal. Zij stellen hun boeken ter beschikking en worden per gelezen pagina betaald.'
CB heeft speciaal voor de Buchmesse een demo gemaakt die daar was te zien is op de CB-stand. Het laat een kaart zien waarop de consument de spots kan zien – in dit geval de speciaal gemaakte spots op de stands van CB, Singel Uitgeverijen en Gottmer. Daarna verschijnt een boekenplank waar de boeken staan die per spot beschikbaar worden gesteld (in dit geval maakt dat geen verschil).
De app is volgende maand klaar, waarna CB hem volledig presenteert op haar jaarlijks e-boekevent op 29 november. Wanneer Spot4Books precies live gaat, hangt af van de spotpartners. Breeuwsma wil er zeker een of twee hebben – die dan uiteraard wel veel verschillende locaties hebben. 'En dan hopen we op een sneeuwbaleffect.'
Ook voor de toekomst heeft CB voldoende plannen. Zo is het bedrijf, dat immers ook zorgproducten distribueert, in gesprek met verzorg- en ziekenhuizen om cliënten van leesvoer te laten zien. En wat als een consument de locatie verlaat? Zijn haar is geknipt, zijn vakantie is afgelopen. Dan moet hij met één druk op de knop het e-boek (mogelijk met korting) kunnen kopen.
(Eerder gepubliceerd in special.boekblad.nl, 21 okt)

Geen opmerkingen: