maandag 4 juli 2016

Libris Woerden vindt originele manier om klassieker te promoten (Boekblad)

Hoe zet je de spotlights op een klassieker als daar nooit een aanleiding voor is? Libris Woerden bedacht een mooie actie voor everseller Rupsje Nooitgenoeg.

Vorige week stond het nieuws in diverse lokale media: tientallen boeken waren beschadigd door rupsen – de 'N.G. Rups', noemde de winkel het in een persbericht. Vanwege hevige regenval waren enkele rupsen de winkel binnengekropen. 'We adviseren eenieder die onlangs een boek bij ons heeft gekocht, het boek even goed te inspecteren.  Er wordt naar een oplossing gezocht, maar gelukkig is al wel bekend dat de rups niet gevaarlijk is voor kleine kinderen.'
Prompt kwamen er enkele bezorgde klanten naar de winkel, vertelt eigenaar Kees-Willem Karssen. Maar: het was natuurlijk niet waar. De enige 'beschadigde' boeken waren de exemplaren van Eric Carle's klassieker uit 1969 waarvan Libris Woerden alle veertien leverbare edities in de etalage had gelegd – van de pop-up- en kinderdagverblijfversie tot de uitgave met pluchen rups.
'Ik was, jaren geleden al, bij een bijeenkomst van uitgeverij Gottmer in Artis, waar ze lieten zien hoeveel edities er waren en in hoeveel talen Rupsje Nooitgenoeg is verschenen. Ik vond dat zo indrukwekkend dat ik daar best eens een etalage aan wilde wijden. Maar ja, er is nooit iets met dat boek.  Behalve af en toe een jubileum, waar ook Gottmer aandacht aan besteedt. Driekwart jaar geleden bedacht ik: ik doe het in de rupsentijd. Ook in Woerden worden de eikenprocessierupsen weleens gesignaleerd. En als het eenmaal zo ver is, is dat makkelijk te organiseren. Het kwam mooi uit dat er nu ook wateroverlast in de stad was.'
Karssen ziet de ludieke actie vooral als een eerbetoon aan het boek 'dat iedere jonge boekenwurm in huis moet hebben'. Het effect op de verkoop is secundair. 'Ik heb natuurlijk wel meer verkocht dan gemiddeld van dit boek, maar het loopt niet ineens storm. Het mooie is ook dat je rumoer creëert. Ik merkte dat mensen het echt oppikte. En de boeken die ik op voorraad heb genomen, lopen heus wel weg. Ik hoef niets terug te sturen naar Gottmer.'
De etalage van Libris Woerden is nog enkele dagen te zien.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 1 jul)

Geen opmerkingen: