donderdag 23 juni 2016

Ook bestsellerauteurs geven nu zelf uit – aflevering 1/2 (Boekblad)


Het zijn niet meer alleen auteurs die geen reguliere uitgeverij (meer) kunnen vinden die in eigen beheer uitgeven. Afgelopen najaar besloten drie bestsellerauteurs hun eigen weg te gaan: Paulien Cornelisse, Xenia Kasper, Wilfred Genee. Deze trend dwingt uitgeverijen flexibeler te werken met hun auteurs.
AFLEVERING 1 [Hier aflevering 2]

Natuurlijk had Nanda Roep bij Leopold kunnen blijven. De uitgeverij wilde zeker met de kinderboekenschrijfster, bekend van onder andere haar Vlinders-serie, doorgaan. In 2010 was ze goed voor 10.000 verkochte exemplaren en 200.000 uitleningen. Maar Roep wilde dat jaar zelf niet meer. Leopold kon haar ideeën niet realiseren. En alle andere uitgeverijen waarmee ze daarna sprak ook niet. Alleen als ze haar werk zélf op de markt bracht, was het mogelijk de markt te bewerken zoals ze zelf wilde.
'Ik had een serie bedacht over een kinderrestaurant: Plaza Patatta. Ik wilde daar liedjes bij maken, knutselplaatjes, allemaal leuke extra's. Dat was te moeilijk voor Leopold, dat kostte hen te veel tijd en geld. Want een tekenaar voor de knutselplaatjes: die moest worden betaald. Ik kreeg toen ook contact met platenmaatschappij CNR. Ze hadden interesse om mijn Plaza Patatta-liedjes uit te brengen. CNR vroeg of Leopold de verkoop van de cd via de boekhandel kon doen. Maar dat wilde de uitgeverij niet.'
Selfpublisher zijn viel Roep in de praktijk moeilijk. 'Ik had het gevoel dat iedere keer als ik iets leerde, er een berg andere dingen tevoorschijn kwamen die ik óók moest leren', vertelt ze. 'Ik sprak bijvoorbeeld een vormgever om over het ontwerp van mijn boeken te praten. Maar voor ik het in de gaten had, had ik het met hem over verschillende manieren van afwerking, de zwaarte van het papier, het effect daarvan op de portokosten. Allemaal dingen waar je als schrijver nóóit over nadenkt.'
Toch zette Roep door. Er was voor haar geen andere optie meer. 'De eerste periode was ik enorm gestrest. Ik ontdekte bijvoorbeeld dat als je in het najaar met een boek uit wilt komen je dus al voor de zomer een omslag klaar moet hebben. Met dat soort planningen had ik nooit rekening hoeven houden. Haalde ik dat allemaal wel? Maar na anderhalf jaar begon het te lopen en nu is het uitgeven van mijn boeken iets dat ik prima kan combineren met het schrijven ervan.'

Met Roep ontstond een nieuw type auteur die in eigen beheer uitgeeft. Het zijn niet meer alleen nieuwkomers die met succes voor zichzelf beginnen – al dan niet via platforms als Brave New Books en Pumbo. Auteurs als Sonja Bakker, Marcel van Silfhout, wiens De kookkaravaan (met Yassine Nassir en Annelies Dollekamp) in 2011 werd verkozen tot Kookboek van het jaar, de fotograaf Arjan Bronkhorst (Grachtenhuizen), Mark Zegeling (Sterke verhalen - voor bij de borrel) en vlogger Enzo Knol (Knolpower!).
Met de bekende kinderboekenschrijfster besluiten nu ook auteurs van naam en faam om hun nieuwe boeken zelf op de markt te brengen. Auteurs die hun uitgeverij allesbehalve graag ziet gaan. Dit najaar waren het er opeens drie achter elkaar: Wilfred Genee, Paulien Cornelisse en Xenia Kasper. Cornelisse is een bestsellerkanon, wier Taal is zeg maar echt mijn ding bij Atlas Contact de platina-status behaalde. Maar ook tv-presentator Genee (Nijgh & van Ditmar) en thrillerschrijfster Kasper (Luiting-Sijthoff) stonden ooit in de Bestseller 60, de laatste inmiddels met drie titels.
Wedden dat het lekker is! Favoriete recepten van voetbalsterren van Genee verscheen op 16 oktober. Hij gebruikte voor publicatie van het kookboek het platform Brave New Books. Daar is het al twee maanden het bestverkopende boek. De roman De verwarde cavia van Cornelisse en de thriller Alecto van Kasper komen allebei in april op de markt. Het is nog te vroeg om te zeggen hóe goed de boekhandel deze boeken inkoopt, maar Cornelisse's eerste indruk is positief.

Net als Roep hadden Cornelisse en Kasper het gevoel dat de uitgeverij niet al hun wensen kon vervullen (zie hun verhaal in de kaders). Niet dat ze ontevreden waren, ze wilden alleen meer dan de uitgeverij kon bieden om zelf aan de uitgave te kunnen verdienen. Het verschil met vroeger is alleen dat auteurs tien jaar geleden geen alternatief hadden. Nu wel. Technisch is het makkelijk en betaalbaar om alles zelf uit te doen: van publicatieplatforms tot eenvoudige software om bijvoorbeeld een e-mailnieuwsbrief op te zetten. En anders zijn tal van freelancers in te huren – niet zelden door uitgeverijen weggesaneerd.
Roep, Cornelisse en Kasper maken allemaal gebruik van gewaardeerde dienstverleners. Roep is bijvoorbeeld aangesloten bij De Vrije Uitgevers voor distributie. Kasper heeft haar voormalige redacteur Linda Crombach aangetrokken, die in 2013 bij een reorganisatie door Dutch Media was ontslagen. Cornelisse en Kasper hebben allebei New Book Collective, het nieuwe bedrijf van onder andere Maarten Richel (ex-Muntinga en The House of Books), ingehuurd voor de sales.
De stap is niet zo groot meer als vroeger, merkt Roep op. 'Ik heb de tijd nog meegemaakt dat de schrijver alleen schreef. Marketing deed de uitgeverij. Maar toen werd er een e-mailadres voor mij aangemaakt. Later volgde accounts op Hyves en Facebook. Dat moest je als auteur allemaal zelf doen. Begrijpelijk, want het kost uren per week. Een uitgeverij kán dat niet voor alle auteurs zelf doen. Maar dan ben ik ook eigenwijs genoeg om het podium dat ik zo heb gecreëerd ook zelf te willen vullen.'
Ook Genee zit op deze lijn. '[We gingen naar Brave New Books] omdat we [Genee en zijn vrouw Lili, md] eigenlijk bijna al het werk zelf hebben gedaan. Niet alleen het schrijven en samenstellen van het boek, maar ook alle publiciteit eromheen. Dan heb je niet zoveel aan een traditionele uitgever', laat hij per mail weten. Volgens directeur Paulien Loerts van Singel Uitgeverijen, waar hij eerst zat, is het waarschijnlijk een eenmalige uitstap omdat Genee een volledig kant en klaar boek aanleverde, maar de auteur reageert niet op nadere vragen.
(Eerder gepubliceerd in Boekblad Magazine januari 2016 – wordt vervolgd)

Zie ook:

Geen opmerkingen: