vrijdag 3 juni 2016

Digitaal stripplatform Yieha verkocht in jaar 20.000 albums (Boekblad)

Het Vlaamse online stripplatform Yieha heeft na een jaar circa 20.000 albums verkocht. Dat is beter dan de – bijgestelde – verwachtingen.

Initiatiefnemers Ballon Media en Standaard Uitgeverij staan positief tegenover de ontwikkelingen, zegt Pieter De Schauwer, bij Ballon Media verantwoordelijk voor het platform. ‘We hebben na een maand de plannen moeten bijstellen. Het ging te veel uit van wat we moesten verdienen om uit de kosten te raken, niet over onze potentiële markt. Toch is Yieha waarschijnlijk sneller winstgevend dan gedacht. Voorzien was binnen drie jaar, nu gaan we ervan uit dat het lukt tegen het einde van het tweede jaar.’
In het eerste jaar werd 200.000 keer een gratis preview van 6 à 8 pagina’s bekeken. Dat betekent dat in 1 op de 10 gevallen de klant de strip vervolgens ook kocht. Van de optie om een strip vervolgens te huren wordt bijna geen gebruik gemaakt. De Schauwer: ‘Dat gaat om 1 tot 2 procent van onze omzet, dus om maximaal 200 albums. Wij gebruiken het platform van onze Frans partner Izneo. Die heeft inmiddels aangekondigd om de mogelijkheid te huren te schrappen. Wij willen dat nog niet doen, maar sluiten het voor de toekomst zeker niet uit.’
De verkoop heeft geen kannibaliserend effect op papieren albums, denkt Ballon Media. De stripmarkt daalt weliswaar, maar dat doet hij al langere tijd. ‘Na de lancerering van Yieha is de daling niet opeens sterker’, zegt De Schauwer. ‘Al kunnen we nooit met zekerheid stellen dat er géén effect is.’
Ongeveer 15 % van de lezers komt uit Nederland. Voor in Nederland populaire reeksen als Suske & Wiske loopt dat op naar 25 %. Dat is minder dan het aandeel van Nederland in de totale Nederlandstalige stripmarkt, dat De Schauwer op 30 % inschat. ‘Maar wij hebben ook nog niet echt inspanningen gedaan in Nederland. Dat willen we pas doen als we onze catalogus hebben uitgebreid met typisch Nederlandse content. Denk aan series als Jan, Jans en de Kinderen.’
De catalogus is sinds de start gegroeid van 800 naar 1100 titels. Dat is minder dan voorzien omdat de voorganger van De Schauwer vertrok. Hij belooft nu wel dat er eind dit jaar 2000 albums in staan. ‘De focus ligt nu op het vervolledigen van de series op Yieha. Ook hebben we uitgebreid met titels van uitgevers die Ballon Media alleen maar verdeelt: Dargaud, Dupuis, Glénat, Casterman, Le Lombard en anderen. Vanaf het late najaar willen we overeenkomsten sluiten met andere uitgevers om hun uitgaven op Yieha te publiceren.’
Yieha had bij de lancering bewust geen streaming model. Die strategie staat nog altijd overeind. ‘Izneo heeft dat wel. Maar onze prijzen liggen lager en ons klantenbestand is kleiner. Dat maakt een abonnementsmodel financieel niet haalbaar. De kosten voor auteursrechten zouden te hoog oplopen.’ Yieha zou daarentegen wel haar platform willen integreren met retailers als Bol.com. ‘Dat staat nog altijd open’, zegt De Schauwer.
Het online stripplatform viert zijn eerste verjaardag met een kortingsactie. In het weekend van 4 en 5 juni kan iedereen een strip uitkiezen die vervolgens tien dagen gratis te lezen blijft. Ook roept Yieha een Young Talent Award in het leven. De winnaar wordt uiteraard op het platform gepubliceerd. De Schauwer: ‘Maar we gaan ervan uit dat de winnaar voldoende kwaliteit heeft om ook te worden opgemerkt door uitgevers. Dan houden we een papieren uitgave uiteraard niet tegen.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 31 mei)

Geen opmerkingen: