dinsdag 19 januari 2016

Rechter stelt Haasbeek Herenhof in het gelijk in zaak tegen verzekeraar (Boekblad)

De rechter stelt Haasbeek Herenhof (Alphen aan den Rijn) in het gelijk in de zaak die de boekhandel had aangespannen tegen Reaal. De verzekeraar weigerde uit te keren na de brand in de winkel, inmiddels bijna twee jaar geleden.

De vicepresident van de Haagse rechtbank heeft eigenaars Annelize en Martijn Haasbeek vlak voor kerst laten weten aan dat zij voornemens is in hun voordeel uitspraak te doen. Het vonnis volgt uiterlijk medio februari. Haasbeek had de verzekeraar alsnog een schikking voorgesteld, waarop Reaal – die tot afgelopen vrijdag de tijd had – niet heeft gereageerd. Als de verzekeraar een lagere schadevergoeding had geaccepteerd, was er geen vonnis gekomen en was dus ook hoger beroep niet mogelijk.
De totale schade is iets meer dan een miljoen euro. Het schikkingsvoorstel was ongeveer 75 procent van dat bedrag. Haasbeek: 'Je geeft veel geld weg, maar als de verzekeraar akkoord gaat, kunnen wij er eindelijk een punt achter zetten. Dat is voor ons heel fijn, dat hebben we ervoor over. Met dit bedrag kunnen we in ieder geval alle schulden terugbetalen die we zijn aangegaan om de winkel weer op te starten én te investeren in een deel van het assortiment waar we tot nu toe niet in hebben kunnen investeren. Maar Reaal heeft niet eens de moeite genomen iets te laten horen.'
Haasbeek vindt het vooral verheugend dat hij straks zijn crowdfunders kan terugbetalen. 'Als je geld leent van particulieren – vrienden en relaties – voelt dat toch anders dan wanneer je geld van een bank leent. De druk om het netjes terug te betalen voelt nog groter. Het is een hele opluchting dat we straks kunnen zeggen: "bedankt, jullie hebben ons letterlijk uit de brand geholpen, we zijn zorgvuldig met jullie geld omgegaan."'
Het voordeel voor de verzekeraar om op het schikkingsvoorstel in te gaan was evident: Reaal hoeft minder te betalen én er ontstaat geen jurisprudentie waar rechters zich in toekomstige, vergelijkbare zaken op kunnen en moeten baseren. 'Maar wellicht willen ze er een principezaak van maken', zegt Haasbeek. 'In dat geval zouden ze tot de Hoge Raad kunnen procederen om het vonnis ongedaan te maken. Het voordeel voor ons is wel dat ze moeten betalen als ze in hoger beroep gaan.'
Het conflict draaide om de onderhoudsplicht voor de meterkast, waar de brand is ontstaan. Reaal beweerde dat Haasbeek niet tijdig onderhoud had laten verrichten. Haasbeek toonde daarop aan dat de brand is ontstaan in dat deel van de kast waar niet hij maar het gemeentelijk energiebedrijf verantwoordelijk voor is. Bovendien had hij kort daarvoor een ING servicepunt in de winkel gekregen. Door ING toestemming te geven een gecertificeerde installateur in te huren die na de aanpassingen de elektrische installatie heeft opgeleverd, heeft Haasbeek indirect wel aan zijn onderhoudsplicht voldaan.
De rechter is met beide redeneringen meegegaan. Haasbeek: 'Het bedrijf dat ING had ingehuurd heeft een uitgebreide verklaring afgelegd over hun werkwijze en over het feit dat ze geen onregelmatigheden in onze elektrische installatie hebben aangetroffen. Dat vond de rechter een voldoende verklaring, zodat ze bereid was deze te accepteren als inspectieverklaring.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 11 jan - en bewerkt nadat Reaal niet op de schikking is ingegaan.)

Geen opmerkingen: