donderdag 29 oktober 2015

Twintigjarige uitgeverij Aspekt is bijna elk jaar gegroeid (Boekblad)

Aspekt bestaat dit jaar twintig jaar. De uitgeverij viert geen feest, maar besteedt alleen aandacht aan het jubileum in haar tijdschrift Bühne.

Eigenaar Perry Pierik blikt voor het derde nummer van het 'tijdschrift voor literatuur en cultuur', dat eind volgende week verschijnt, in een column terug op twintig jaar uitgeven. Daarnaast schreef zijn auteur Bert van Nieuwenhuizen een Brief aan mijn uitgever en beschreef Sylvia Kamerbeek van de productie een dag op de uitgeverij – de dag nadat Jacoba van Tongeren werd geselecteerd door het DWDD-panel. 'Verder gaan we gewoon door', zegt Pierik. 'Vijf jaar geleden hebben we het wel gevierd, nu heb ik het te druk. Tot kerst zit er geen rustige dag meer bij.'
Na twintig jaar nadert het aantal uitgaven de tweeduizend. De Soesterberger uitgeverij Aspekt brengt jaarlijks ongeveer tweehonderd nieuwe titels en 25 herdrukken uit – die vervolgens altijd leverbaar blijven. 'In totaal zijn er zo'n 1400 à 1500 boeken van ongeveer duizend auteurs leverbaar, ik heb het niet exact bijgehouden. Alleen als een boek echt gedateerd is, omdat het bijvoorbeeld over de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2000 gaat, houden we het niet leverbaar.'
Het leeuwendeel van die titels is via printing on demand te krijgen: ongeveer tweederde, schat Pierik. Zolang er nog voorraad is of de omloopsnelheid is interessant genoeg om te herdrukken, blijft een titel regulier leverbaar. Zoals het grootste succes uit de geschiedenis van de uitgeverij: Sisi, leven en dood van Elisabeth, waarvan sinds verschijnen in 1999 50.000 exemplaren zijn verkocht. 'Er is van alles met dat boek gebeurd – tot aan speciale Bruna-editie. Maar ook de biografie van Eleonora van Aquitanië van Guus Pikkemaat is meermaals herdrukt. Ik denk dat wij de grootste biografieën-uitgeverij van Nederland zijn.'
De omzet is 'praktisch ieder jaar gegroeid, ook in de crisisjaren', zegt Pierik, die geen enkele indicatie wil geven over de hoogte van de omzet. Belangrijke tendens zijn de gestage groei in Vlaanderen, via hun verdeler Booxxe, en de verkoop via internet. 'Het meeste loopt nog wel via de boekhandel, maar toch 35 tot 40 procent via Bol. Dat is een heel fijne en makkelijke partij voor veel mensen. Wij zorgen dat we goed bij CB liggen en dan weten de klanten hun weg naar die boeken wel te vinden.'
Verwonderlijk is het niet. De on demand verkrijgbare titels waar geen overweldigende vraag meer naar is, liggen niet meer op de boekhandel. Daarbij is Aspekt actief in een aantal niches. Over een onderwerp als de Eerste en Tweede Wereldoorlog – waarover ook Pierik zelf talloze boeken voor zijn eigen bedrijf schreef – heeft de uitgeverij meer titels uitgegeven dan zelfs een in geschiedenis gespecialiseerde boekhandel op voorraad kan hebben: een stuk of vijfhonderd. Voor dit fondsonderdeel maakt Aspekt ook een eigen catalogus.
In al die jaren heeft de uitgeverij wat Pierik betreft een herkenbaar fonds gehouden. 'Ik wilde een klassiek breed fonds zoals vroeger Balans en AP of nu Prometheus/Bert Bakker: met een literaire klassieke ouderbouw, daarboven moderne auteurs en een stevig non-fictiefonds met politiek, religie, filosofie, geschiedenis en erotica. Alleen krijgt de ene fondslijn soms meer vaart dan de andere. Als je succes hebt in een genre weten andere auteurs van dat genre je eerder te vinden.'
Als een fondslijn ondergesneeuwd dreigt te raken, legt Aspekt daar meer nadruk op. 'Daarom zijn we vorig jaar met Bühne begonnen: om die literaire poot te versterken. We geven we dat heel veel aandacht via sociale media – ik denk dat geen uitgeverij zo veel met sociale media doet als wij. En nu gaat ook de erotica weer harder. Wij komen met een tijdschrift: Afrodite, en hebben tegenwoordig de Oude Hoeren [Martine & Louise Fokkens], van wie binnenkort hun vijfde boek uitkomt. Een boek van hen, Op de Wallen, brengen we zelf in het Engels als: At the Red Light District.'
Pierik betreurt het alleen dat de boekhandel de breedte van het fonds niet altijd even goed herkent en waardeert. 'Er zijn weinig onderwerpen waar wij niet iets leuks over hebben – tot theologie aan toe, we hebben heruitgaven van Herman Bavinck en nieuwe titels van Willem Ouweneel. Ik zie dat als een rijkdom, maar soms is het wel eens lastig. We lossen dat op door, vanuit een groot databestand, per boekhandel te laten zien welke titels voor die winkel onmisbaar is.'
Ook over 2015 heeft de uitgever niet te klagen. De biografie van verzetsheldin Jacoba van Tongeren, geschreven door haar neef Paul van Tongeren, is na te zijn getipt door het DWDD-panel inmiddels toe aan zijn derde druk. En wellicht de grootste klapper moet nog komen: de biografie van Ad Scheepbouwer, oud-topman van KPN, die René van Rooij heeft geschreven. 'Best bijzonder, dat boek. Ad Scheepbouwer is nooit zo scheutig geweest met interviews. Volgende maand zit hij en de auteur bij Humberto Tan op RTL4.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 20 okt)

Geen opmerkingen: