vrijdag 23 oktober 2015

Paulien Cornelisse geeft 'De verwarde cavia' zelf uit (Boekblad)

Paulien Cornelisse geeft haar volgende boek zelf uit. De roman De verwarde cavia verschijnt in april volgend jaar.

De bestsellerauteur publiceerde de taalboeken Taal is zeg maar echt mijn ding en En dan nog iets bij Atlas Contact. Dit keer doet ze alles zelf: van het zoeken van een drukker tot het overleg met distributeur CB. Wel neemt ze een aantal diensten van freelancers af. Harminke Medendorp doet de redactie, Sander Pinkse zet en geeft het boek samen met Cornelisse zelf vorm, Ruth Bergmans verzorgt de pr en marketing en New Book Collective van Maarten Richel regelt de sales.
Cornelisse besloot haar boek te proberen zelf uit te geven omdat ze voor haar theatervoorstellingen van oudsher eindverantwoordelijke is. 'In mijn huidige voorstelling komt een microscoop voor', vertelt ze. 'Een lastig instrument om theatraal in te zetten. Ik vind het dan leuk om uit te zoeken: welke microscoop moet ik hebben? Om daarover te praten met Nikon. Verschillende uit te proberen. Enzovoort. Daarom dacht ik: misschien vind ik het ook leuk om zelf boeken uit te geven.'
Daar kwam bij dat ze zich bezwaard voelt om Atlas Contact allerlei wensen voor te leggen. 'Stel, ik wil een bepaalde papiersoort voor het omslag. Dan staat de uitgeverij zeker open om daarover te praten. Maar omdat ik dan technisch gezien hun geld aan het uitgeven ben, denk ik: o, help, ik ben een diva, die eist dat het dat materiaal móét worden. Daar voel ik me niet prettig bij. Als ik zelf kan beslissen en financieel verantwoordelijk ben, heb ik daar geen last van.'
De eerste optie was diensten afnemen van Atlas Contact. Dat bleek lastig omdat alle diensten in een uitgeverij zo met elkaar zijn verweven dat de schrijfster niet bijvoorbeeld alleen verkoopdiensten kon afnemen. Cornelisse: 'Want hoeveel kost zoiets dan? Dan moest ik het maar helemaal zelf doen. Daarom heb ik ook geen uitgeverijnaam op het omslag gezet, zoals anderen die hun boek zelf uitgeven. Dat leek me raar. Het idee is juist dat ik het zónder uitgeverij doe.'
Geld speelde nadrukkelijk geen rol. Bij een 'fikse oplage' verdient de schrijfster meer nu ze De verwarde cavia zelf uitgeeft, zo erkent ze, maar het moet maar blijken hoeveel exemplaren ze verkoopt. 'Zoals ik het nu heb begroot, denk ik niet: wat een fantastische deal.' Ze kan niet zeggen bij welke oplage ze uit de kosten is en bij welke ze meer verdient dan bij een reguliere uitgave. 
Hoewel het werk nog lang niet af is, heeft Cornelisse al 'honderden kleine beslissingen' moeten nemen. Tot aan die van de specifieke kleur inkt voor de aanbiedingsbrochure. Weinig werk was het zeker niet. 'Ik heb net zeshonderd A4-enveloppen geadresseerd, evenveel brieven aan boekhandels ondertekend waarin ik uitleg waarom ik dit doe, voor zover ik de persoon kende een aanhef toegevoegd, en alles gisteren in grote tassen van de Action naar het postkantoor gebracht.'
De freelancers vond Cornelisse via via, al had ze sommigen wel eens ontmoet. Bergmans ging direct op het verzoek in. Ze vindt de samenwerking met de schrijfster 'heel erg leuk'. Cornelisse is 'makkelijk om mee te werken. Je kan tegen haar zeggen: heb je erover nagedacht dat het ook zo kan? En ze stelt zich echt op als een uitgever. Ze is de spreadsheet-koningin. Ze weet precies hoe ze alles moet berekenen en vastleggen. Ze heeft bijna nog strakkere schema's dan de uitgevers waar ik mee werk.' 
Voor Medendorp was het niet de eerste bestsellerschrijver die haar rechtstreeks inhuurde, maar wel de eerste die eigen werk ook zelf uitgeeft. 'Doorgaans heb ik er een hard hoofd in als schrijvers zelf willen uitgeven, want er komt ongelooflijk veel bij kijken', zegt ze. 'Maar Paulien heeft duidelijk ervaring als creatief ondernemer en haar plezier is aanstekelijk. Voor de relatie schrijver-redacteur maakt de manier van uitgeven trouwens weinig verschil. Het doel blijft: het boek moet zijn perfecte vorm vinden.'
De verwarde cavia beschrijft de kantooravonturen van een cavia die op de afdeling communicatie heel wat te stellen heeft met collega's, zoals Stella van HR en Harm-Jan van IT. Het boek is in 2013 ontstaan als feuilleton voor NRC Handelsblad, geschreven onder het pseudoniem J. Waterlander, en later voortgezet op Deverwardecavia.nl. Voor het boek werkt Cornelisse nog aan een bewerking, zodat de losse scènes een sterkere overkoepelende spanningsboog hebben gekregen – inclusief kantoorliefde. 
De verwarde cavia zal 160 bladzijden tellen en 14,99 euro kosten. Het boek wordt gepromoot met onder meer interviews in de media, een social media-campagne en een boekhandelstournee. Een optreden in De Wereld Draait Door is al vastgelegd. Cornelisse schuift al regelmatig aan in dit programma, waarvoor ze ook enige tijd samen met Arjen Lubach een taalrubriek verzorgde. 'Hopelijk vinden boekhandels het niet lastig dat ze nu moeten inkopen bij iemand die maar een boek aanbiedt', zegt Cornelisse.
Zou Cornelisse het andere schrijvers al aanraden om in eigen beheer te gaan uitgeven? Er zijn geen andere goedverkopende Nederlandse auteurs bekend die in eigen beheer gingen uitgeven. Fokke & Sukke-tekenaar Jean-Marc van Tol die Catullus oprichtte – alleen hij komt in de buurt. 'Ik denk dat meer het kunnen, maar je moet het wel leuk vinden om praktische dingen te regelen. Véél praktische dingen. Misschien lig ik in april ook wel doodvermoeid onder de tafel.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 20 okt)

Zie ook:
- Zelfstandige redacteuren bieden hun diensten aan (deel 1, deel 2, deel 3)

Geen opmerkingen: