zaterdag 29 augustus 2015

Japanse boekhandelsketen koopt (bijna) hele voorraad van nieuwe Haruki Murakami op in strijd met online concurrenten (Boekblad)

De Japanse boekhandelsketen Kinokuniya heeft bijna de hele voorraad van de nieuwe Haruki Murakami ingekocht. Doel: klanten te dwingen de essaybundel bij een fysieke boekwinkel te kopen.

Shokugyō to shite no shōsetsuka ('Romancier als roeping') verschijnt op 10 september in een oplage van 100.000 exemplaren. Kinokuniya heeft daarvan negentig procent ingekocht. Maar niet om ze allemaal zelf te verkopen in een van haar 66 filialen. De keten distributeert het boek via grossiers ook naar andere fysieke boekhandels. Voor internetboekhandels, waarvan Amazon Japan de voornaamste is, resteren 5.000 exemplaren.
'De werkelijkheid in het boekenvak tegenwoordig is dat het in toenemende mate moeilijk is voor brick and mortar-winkels om voldoende exemplaren van belangrijke nieuwe boeken te kopen', zei een woordvoerder van Kinokuniya in de Japanse krant Asahi Shimbum. 'Boekverkopers in het hele land moeten samenwerken om de conventionele boekenmarkt te versterken om de competitie aan te gaan met online boekretailers.'
Hitoshi Fujimoto, lid van Kinokuniya's directie, voegde daar nog aan toe dat dit geen experiment is maar een nieuwe strategie. Met andere woorden: de keten zal het vaker doen, zonder te zeggen hoe vaak. Waarschijnlijk zal dat ook afhangen van het effect van deze actie – niet alleen op het publiek, maar ook van de uitgever en de auteur. Beiden hebben niet publiekelijk gereageerd op de actie. Kinokuniya liet in het midden of het bij een herdruk op dezelfde manier zal toeslaan.
De actie past in een reeks initiatieven van Kinokuniya om de fysieke boekhandel te versterken. Eind vorig jaar gaf Hiroshi Sogo, nota bene directeur van online dochter AsianBasis Corporation, in een lezing in London enkele voorbeelden. Tijdens 'Biblio-battles' krijgen vijf lezers vijf minuten om een boek te promoten. iBeacons, een digitale device, geeft klanten in de winkel op hun mobiel tips en aanbiedingen. En de mascotte 'Moichi, de boekontdekker' moet klantenloyaliteit kweken.
Kinokuniya, opgericht in 1927, is ook buiten Japan actief. In totaal heeft het 27 buitenlandse vestigingen, hoofdzakelijk in Azië (onder andere Thailand, Singapore en Indonesië), maar ook in Sydney, Dubai en negen Amerikaanse steden. In de toekomst wil de keten de sprong naar Europa wagen. De internetwinkel, dat sinds 2013 een groot aantal producten verkoopt, is – zoals blijkt uit de naam – in vrijwel alle Aziatische landen actief waar de keten ook fysieke winkels heeft.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 26 aug)

NB. Dit stuk schreef ik woensdag voor Boekblad.nl. Ik was het nieuws tegengekomen in meerdere buitenlandse boekenvaknieuwsbrieven die ik dagelijks per mail krijg – de oudste die het meldde, was toen al een week oud, als ik het me goed herinner. In Nederland had het nog nergens gestaan. Maar sinds mijn bericht? Op Nos.nl, Tzum, NRC Handelsblad, Knack. Hoe gering mijn bijdrage ook is in het verspreiding van het nieuws, het is toch elke keer weer aardig om te weten dat je een rol hebt gespeeld; dat je werk wordt gelezen. (Zie ook dit stuk.)

Zie ook:

Geen opmerkingen: