donderdag 5 maart 2015

Het rijm tussen Yves Petry en Dimitri Verhulst

Twee interviews af te nemen in de Boekenweek: Yves Petry op 12 maart bij Het Leesteken in Purmerend, Dimitri Verhulst op 14 maart bij Paagman in Den Haag. Ter voorbereiding las ik direct na elkaar Liefde bij wijze van spreken van Petry en Kaddisj voor een kut van Verhulst.
In beide romans vindt een tienermeisje de dood door een val van circa vijftien meter. Wonderlijk, het rijm dat je altijd weer vindt in totaal verschillende boeken. Petry beschrijft uitsluitend de dood van het meisje en haar graf, Verhulst juist alleen de gebeurtenis daartussenin: de begrafenis.
Ik zou eigenlijk een jaar lang van alle boeken die ik lees moeten noteren hoe ze op elkaar rijmen. Als ik er bewust op let en niet alleen let op toevallige inhoudelijke overeenkomsten, moet elke boek op subtiele manieren met de volgende zijn verbonden. Ongeacht genre, tijdperk, wat dan ook.
Eerder dit jaar las ik na elkaar de Hermans-biografie De zanger van de wrok van WillemOtterspeer en Oorlogsparadijs van Nico Dros. Otterspeer vertelt dat W.F. Hermans eens een tentamen afnam terwijl hij met de student naar zijn werkkamer liep. Terloops stelde hij wat vragen, eenmaal aangekomen zei Hermans: U bent geslaagd.

En wat gebeurt er in Oorlogsparadijs met een personage dat, tegen het einde van de oorlog, een examen voor verpleegkundige aflegt? Precies.

Zie ook:

Geen opmerkingen: