maandag 2 februari 2015

Story Terrace: je levensverhaal in een boek is een geschenk voor het leven (Boekblad)

Je levensverhaal laten opschrijven kon al langer. Rutger Bruining wilde dat groter en professioneler aanpakken. Met Story Terrace hoopt hij iedere Nederlander ervan te overtuigen dat het verhaal van je leven vastleggen een onlosmakelijk onderdeel van het leven is.

Een aftandse ruimte boven een autoverhuurbedrijf in Amsterdam-West waar de afgelopen decennia weinig meer aan lijkt te zijn gedaan dan af en toe schoonmaken. Het handvol bureautjes dat Rutger Bruining (36) hier huurt, ten midden van tal van andere kleine bedrijfjes, zijn wel wat anders dan de blinkende kantoren waar hij tot voor kort verkeerde als investment director van Arle/Candover Partners. Maar je hebt een goed idee dat je ten gelde wil maken of niet.
'Ik heb altijd een fascinatie voor geschiedenis gehad,' vertelt Bruining aan de enorme houten tafel in het midden van de open ruimte. 'De geschiedenis van individuen: ik heb veel tijd met mijn grootvader doorgebracht, die goed kon vertellen – over de oorlog toen hij een verzetsgroep in Zeeland leidde, zijn tijd als huisarts op Aruba. Maar ook de grote geschiedenis over de Tweede Wereldoorlog of het leven in het Oostblok.'
Hij wilde graag iets met die persoonlijke en historische verhalen doen. Hoe kun je ervoor zorgen dat die behouden blijven? Dat ze niet, in zijn eigen geval met de dood van zijn grootvader, zomaar verdwijnen?
Aanvankelijk zocht Bruining het in de richting van 'iets met film'. Het werden boeken. Dat besluit nam hij toen hij zich realiseerde dat de digitale techniek betaalbaar printen in lage oplages vanaf één exemplaar mogelijk maakt én hoeveel mensen zich als freelance auteur aanbieden. Opeens zag hij voor zich hoe hij tegen gunstige tarieven met een geautomatiseerde werkwijze in opdracht geschreven levensverhalen kon aanbieden.
'Achteraf klinkt het logisch: natuurlijk zijn er veel schrijvers, waardoor je klanten de keuze kan geven uit een grote groep auteurs. Maar voor mij was het echt een nieuw inzicht. Ik had nooit eerder te maken gehad met het boekenvak.'

Zo ontstond Story Terrace. Het bedrijf legt persoonlijke verhalen vast in boeken. In het standaardpakket à 1500 euro krijgt de klant een interview van twee tot drie uur, vier exemplaren van een circa vijftig pagina's tellend boek (met de helft tekst en maximaal twintig foto's). Voor een meerprijs levert Story Terrace langere boeken. Op aanvraag zijn speciale wensen mogelijk.
'Ik heb altijd willen ondernemen', zegt Bruining. 'Maar je moet dan wel iets bedenken wat je beter of anders kan doen of wat er nog niet is. Levensverhalen laten opschrijven, dat lag me aan het hart én dat was er nog niet. Toen ik het bedacht niet, in ieder geval. Ik heb in Engeland, Amerika en Nederland gezocht op internet. Ik vond twee kleine bedrijfjes van acht man en een paar eenpitters. Niemand pakte het zo groots en professioneel aan als mij voor ogen stond.'
Officieel werd het bedrijf op 4 november gelanceerd. Maar feitelijk bestaat het al een jaar. 'Vorig jaar met kerst sprak ik met iemand over het bedrijf dat ik opzette. "Goh, wat kost het dan, een levensverhaal opschrijven?" vroeg hij. Dat was ik aan het onderzoeken. "Nee," zei hij, "ik vraag het nu: wat vraag je ervoor? Noem een bedrag." Dus dat deed ik. Waarop hij reageerde: "oké, dan wil ik een boek voor mijn vader. Kun je dan en dan leveren?" Toen had ik opeens mijn eerste klant.'
Inmiddels is het aantal klanten opgelopen tot twintig, onder wie de oud-president van De Nederlandsche Bank Nout Wellink die Bruining – zoals de meeste klanten tot nu toe – uit zijn netwerk kent. Uiteindelijk moeten het er duizenden per jaar worden – een realistisch aantal, vindt Bruining, als je bedenkt dat er jaarlijks 200.000 Nederlanders zestig worden. Er zijn er 'minder dan duizend' per jaar nodig om break-even te draaien.

Het onderzoek waar hij toen nog mee bezig was, richtte zich voornamelijk op het vinden van de juiste balans. 'Je kunt prijzen van printers opvragen. Je kunt uitzoeken hoeveel een auteur ongeveer kost – mijn vriendin, die als consultant werkt, heeft dat gedaan toen ze tussen twee opdrachten zat. Maar wat moet de lengte van het boek zijn dat het inhoudelijk toch interessant genoeg is? Hoe kleiner het boek is, hoe goedkoper natuurlijk. Uiteindelijk kwam ik uit op zo'n 5500 woorden.'
Het proces zelf is zo veel mogelijk gestandaardiseerd. Iedere klant krijgt een notitieboekje en een vragenlijst, om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op wat hij wil vertellen tijdens het interview. De auteur neemt een dag na ontvangst van het welkomstpakket contact op om kennis te maken, het proces toe te lichten en een afspraak te maken. Tussentijds houden zij contact, zodat de klant bij het interview niet het gevoel heeft met een totale vreemde te moeten praten.
Ook de vormgeving van Grade Design, de opmaak in de Filipijnen en de productie door Peecho – een Amsterdamse intermediair tussen websites en printers over de hele wereld – is voor ieder boek hetzelfde.

Eens in de twee weken zit Bruining een dag of drie, vier boven het autoverhuurbedrijf. De rest van de tijd is hij in Londen, waar hij mede vanwege zijn vriendin is blijven wonen. 'Ik werk zeker wel meer dan fulltime aan Story Terrace. Je kunt ook veel overleggen met Skype', zegt hij. Het stelt hem ook in staat tegelijk de veel grotere Engelse markt te bewerken. 'Heel mooi is ook dat als je in het Engels werkt, je aanvragen krijgt uit landen als Zambia en Jordanië.'
Zijn voornaamste aandacht gaat, naast het begeleiden van klanten, uit naar het uitbouwen van het netwerk aan auteurs. Iedere potentiële schrijver van wie managing editor Rosanne van Asperen de Boer – een van de vier werknemers van Story Terrace – de kwaliteit voldoende acht, wil Bruining zelf spreken. Zo kan hij de juiste auteur bij de juiste klant krijgen. 'De klik tussen klant en schrijver is cruciaal', vindt hij.
Een stuk of twintig auteurs heeft hij nu. Allemaal zijn deze freelance journalisten via via bij Story Terrace gekomen. Ze hebben – zoals Eveline Vreeburg – een boek of – zoals Persis Bekkering – voor landelijke media geschreven. ‘Dat geldt als een soort keurmerk dat ze echt lange verhalen over mensen mooi kunnen opschrijven. De meeste komen wel uit Amsterdam. We proberen nu in alle regio's schrijvers te vinden.' Hoeveel de auteurs per boek krijgen, wil Bruining niet kwijt.

Daarnaast is de marketing belangrijk. 'We hebben Adwords ingekocht. Wie op "biografie schrijven" zoekt, komt bij ons uit. Maar een grote campagne werkt niet echt voor ons. Mensen moeten zien wat wij doen. Onze klanten moeten daarom zo tevreden zijn dat ze ambassadeurs worden. En laatst waren we op een evenement in het Stadsarchief in Amsterdam: mensen konden een kwartier met een schrijver praten, die dan na drie kwartier een stuk had gemaakt.'
Wie Story Terrace eenmaal kent, hoopt Bruining aan het bedrijf te binden. Story Terrace maakt daarom eigen content: lange artikelen van duizend woorden of fototijdslijnen over historische onderwerpen die in de actualiteit zijn. 150 jaar Heineken of 25 jaar de val van de Muur. 'Het idee is mensen ons volgen – dat kan ook via Facebook – zodat als ze over twee jaar hun verhaal willen laten opschrijven, ze nog steeds weten dat dat kan en dat dat bij ons kan.'
Story Terrace richt zich daarbij op een zo breed mogelijk publiek. 'De bedrijven die iets soortgelijks aanbieden, mikken met hun communicatie op oude mensen. Ik wil ook dertigers tot en met vijftigers bereiken. Zodat zij een boek cadeau kunnen geven – aan hun ouders, maar in feite ook aan zichzelf als zij daarna het verhaal van hun ouders kunnen lezen. Een klant die dat heeft gedaan zei me ook dat hij naar aanleiding van het boek heel mooie gesprekken had met zijn vader.'

Ook plant Story Terrace eenmalig een uitgave van een BN'er – de naam noemt Bruining nog niet – om het grote publiek tenminste iets te kunnen laten zien. 'Onze producten zijn in principe privé.' In het boek vertelt de BN'er, die Bruining toevallig leerde kennen, over zijn vriendschap met een voormalig Afrikaans asielzoeker. De opbrengst gaat naar een school voor meisjes die de man in zijn land van herkomst heeft gesticht.
Het is de bedoeling zo'n actie hooguit een keer per jaar te herhalen. Regulier uitgeven is niet de business van Story Terrace. Mensen een platform bieden om hun boek in eigen beheer uit te geven evenmin. Bruining wil zich beperken tot het opschrijven van levensverhalen. Al kun je dat breed interpreteren: Story Terrace wil voor bedrijven verhalen van personeelsleden optekenen. Maar dat moet voldoende inkomsten kunnen inleveren om ooit – waarom niet? – naar een blinkend kantoor te verhuizen. (Eerder gepubliceerd in Boekblad Magazine, nr. 12, 2015)

Dit is een vervolg op dit nieuwsbericht

Geen opmerkingen: