vrijdag 6 februari 2015

Boekhandel Van Leeuwen in Schiedam sluit: 'Met vaste klanten alleen red je het niet' (Boekblad)

Zelfs de outletstores verlaten het centrum van Schiedam. Hoe kan een boekhandel het dan blijven volhouden? Jenske van der Linden heeft met enig gevoel van opluchting besloten Boekhandel J.S. van Leeuwen per eind maart te sluiten.

Sinds de vaste klanten weten dat de winkel sluit, verschijnt een enkeling zelfs huilend aan de balie. Zó geschrokken zijn ze van het nieuws. 'Ik heb hier nog mijn studieboeken gekocht, zeggen ze dan,' vertelt Van der Linden. 'Maar aan hun heeft het niet gelegen. We hebben nog veel trouwe klanten, maar met vaste klanten alleen red je het niet. Er zijn totaal geen passanten meer.'
Sinds het begin van de crisis in 2008 liep de omzet van de boekhandel terug. Ieder jaar weer. 'Hoeveel procent we bij elkaar verloren weet ik niet.' Ook van een opleving bij het laatste cadeauseizoen heeft ze weinig gemerkt. Maar de economische crisis en de vlucht van internet vertellen niet het hele verhaal. 'De binnenstad van Schiedam is heel slecht. Het wordt beter, zegt de gemeente ieder jaar, maar de leegstand neemt elk jaar toe. De gemeente kan dat niet keren.'
J.S. van Leeuwen is gevestigd aan de Broersvest. 'Ooit was dat dé winkelstraat van Schiedam', zegt Van der Linden. 'Hier tegenover zat een goede juwelier, een goede kledingzaak, een drogisterij, een slager. Maar die zijn allemaal met pensioen gegaan en niet opgevolgd. Waarom ook? Het centrum van Rotterdam is op tien minuten met de tram. Daar heb je alle winkels. Zelfs outletshops gaan de stad uit. Die redden het niet met de leegstand hier.'
Van der Linden heeft van alles geprobeerd om het tij te keren. 'We zitten bij Libris. Die heeft een prachtige stie. We hebben heel veel voor klanten gedaan. En we lopen al jaren te denken: moeten we reloceren? Moeten we zus of zo? Ik weet het niet. Nu blijft alleen de Bruna in het centrum nog over. Men zegt wel: dat is geen boekhandel, maar ik kan ook niet blijven alleen om een paar mensen van boeken te kunnen voorzien.'
Van der Linden zou het heel mooi hebben gevonden als de winkel volgend jaar een eeuw bestaat. Maar langer doorgaan was geen optie meer. En een overnamekandidaat vinden lukte bij gebrek aan levensvatbare winkel ook niet. 'We hebben natuurlijk wel gezocht. Via Libris zijn contacten geweest. Dat heeft tot niets geleid.'
Aanvankelijk dacht Van der Linden door te gaan tot en met de Boekenweek. 'Maar nu is de winkel mooi leeg. Als ik zo lang doorga, moet ik toch weer naar de beurzen, opnieuw boeken inkopen. Dan is het beter zo. Ik begin donderdag met de uitverkoop. Ik weet niet hoe snel dat gaat. Ik heb gezegd dat ik tot eind maart blijf, maar ik zit niet op de schopstoel. Ik kan nog tot halverwege dit jaar hier blijven.'
Voor de trouwe klanten komt er een afscheid. Hoe en wat, weet Van der Linden nog niet. Om iets in een lege winkel te organiseren is ook weer zoiets. En dan? 'Ik ben nu 59 jaar. Ik heb 44 jaar in de winkel gewerkt, de laatste 30 jaar als eigenaar. Vooral de laatste jaren waren zware tropenjaren. Ik ga eerst maar eens rusten. De laatste jaren heb ik al van het salaris van mijn man geleefd, dat kan nog wel even blijven.'
Definitief met pensioen gaan wil ze nog niet. 'Maar het enige waar ik mijn hart en ziel naar uitgaat is het boekenvak. Het zal niet meevallen op mijn leeftijd nog een baan te vinden.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 3 feb 2015)

Zie ook deze sluitingen:

Geen opmerkingen: