zondag 18 januari 2015

Storytel presenteert zich na anderhalf jaar aan het grote publiek (Boekblad)

Consumenten konden al sinds mei 2013 abonnee worden van Storytel. Met de officiële lancering gisteren start Storytel met een grootschalige marktbewerking.

De presentatie moet leiden tot aandacht van de media. 'Behalve de vakpers was er een divers palet aan schrijvende pers', vertelt Robbert Hak van Storytel. 'Van Esquire en Women's Health tot Vice, Het Parool en Het Financieele Dagblad. Ik heb nog niet gezien wat zij schrijven. We hebben het pr-bureau Cream PR in de arm genomen om dat te begeleiden. Voor later in het voorjaar plannen we een brede branding campagne, met uitingen outdoor, in print en op de radio.'
 Het Zweedse bedrijf, opgericht in 2005 en twee jaar geleden in de Nederlandse markt gestapt, heeft zich aanvankelijk gefocust op het uitbreiden van de catalogus – wie 14,90 per maand (178,80 euro per jaar) vraagt, moet immers wat te bieden hebben. 'Nu hebben we met zo'n duizend titels het aanbod van reeds bestaande luisterboeken bijna compleet’, vertelt Hak. 'Ik heb nog wel een lijstje van zo’n twintig titels die ooit zijn verschenen, maar nu uitverkocht zijn, nooit digitaal zijn uitgebracht of waarvan de rechten van zijn verlopen.'
Ook zocht Storytel naar de juiste toon voor zijn campagne. Hak: 'We hebben een Google Adword-account, doen wat Facebook-campagnes, en in de zomer hebben we een buzz-campagne gedaan. Vanwege de onbekendheid van het fenomeen luisterboeken en van Storytel in het bijzonder, waren de kosten per geworven abonnee te hoog. Na de zomer hebben we de meeste activiteiten gestaakt en besloten dat we het traditionele marketingparcours volledig moeten doorlopen. Aida dus: awareness creëren, interest opwekken, desire losmaken en dan consumenten hopelijk tot action aanzetten.' 
Storytel zet nu dus eerst in op het promoten van het luisterboek als aantrekkelijk manier om van boeken te genieten. ‘Luisterboeken bereiken sinds de opkomst van het format een zekere doelgroep, maar voor het brede publiek is het luisterboek nog altijd te onbekend. Het is belangrijk om deze wetenschap mee te nemen in het bepalen van bijvoorbeeld het campagnebeeld. In eerste instantie zullen we zo expliciet mogelijk moeten zijn in onze uitingen: jij houdt van lezen, maar nu je op straat bent of in de auto zit, waarom luister je dan niet naar een boek? Download onze app.'
Het bedrijf sponsorde vorig jaar wel de Luisterboek Award, maar dat was vooral een kans die voorbij kwam – er zat geen grotere strategie achter. Hak: 'We begrepen dat de CPNB op zoek was naar een naamsponsor. Dat paste zó goed bij ons, dat konden we gewoon niet laten liggen.' Storytel zet de sponsoring dit jaar dan ook met genoegen voort. 'En nee, onze eigen producties – hoe goed we die ook vinden – komen niet in aanmerking voor de prijs.'
Het aanvankelijke doel was om eind vorig jaar 5000 abonnees te hebben. Dat is bij lange niet gelukt: Storytel heeft er nu duizend. Maar het moederbedrijf maakt zich niet druk. In Zweden was ook een lange aanloop nodig. Met de nieuwe start hoopt Storytel in Nederland uit te komen op 10.000 abonnees eind dit jaar. De uit Zweden overgekomen marketingmanager Ambra Pierrou, die begin dit jaar is begonnen, moet die ambitie mede realiseren.
Tegelijk breidt Storytel het aantal eigen producties uit. De teller staat op dertig, dit jaar moeten er nog 120 bij komen: tien per maand. Dat zijn allemaal titels die uitgevers laten liggen. Ook Rubinstein – met wie Storytel samenwerkt voor de productie, distributie en sales van fysieke exemplaren – krijgt in feite eerste keuze. Hak: 'Zodra een andere uitgeverij het wil doen, hebben we dat liever. Onze prioriteit is dat er zo veel mogelijk content beschikbaar is.'
De eigen producties zijn in principe 'van alles wat'. Maar de nadruk ligt op populaire fictie: spannende boeken, goodreads. 'Deels omdat onze gebruikers daar primair in geïnteresseerd zijn, en deels omdat die titels relatief ondergesneeuwd zijn geraakt in het huidige aanbod. Een Adriaan van Dis verkoopt als luisterboek beter dan een Simone van der Vlugt. Nu is Van der Vlugt nog goed beschikbaar als luisterboek, maar Marion Pauw bijvoorbeeld al minder en daaronder nog minder. Terwijl je ook in die categorieën nog steeds kunt spreken van hele goede boeken die heel veel lezers bereiken.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 14 jan) 

Zie ook:

Geen opmerkingen: