woensdag 7 januari 2015

Drie schrijftips van Naomi Rebekka Boekwijt (Schrijven)

Bint - F. Bordewijk
'Op de middelbare school las ik romans van de lijst. Ze leken allemaal uitgebreide beschrijvingen te bevatten. Wat personages dromen, wat hun angsten zijn, hoe hun kamer eruit ziet. En toen ik twintig, eenentwintig was, ontdekte ik Bint. Zo kaal en bonkig kun je dus ook schrijven en toch net zo veel zeggen als iemand die voor alles veel pagina's nodig heeft. Bordewijk houdt zijn pen meesterlijk in bedwang. Ik ben hem daarna niet gaan nadoen. Dat is onmogelijk. Maar hij kijkt nog wel als een schoolmeester over mijn schouder mee.'

Het boek Dina - Herbjørg Wassmo
‘In veel Nederlandse romans zijn vrouwen zo vaak in verzet tegen mannen. Hebben ze altijd iets te bewijzen. In Het boek Dina niet. Vrouwen zijn zoals ze zijn en mannen hebben het er maar mee te stellen. Het zijn sterke vrouwen zonder dat het boek feministisch wordt. Dat maakt hen veel krachtiger. Ook is bij Wassmo het landschap heel belangrijk. Je kunt de personages alleen begrijpen als je het landschap begrijpt. Daarvoor zag ik dat als twee verschillende dingen. Maar dat is het niet. Dat heb ik proberen vast te houden in mijn werk. Ook in Hoogvlakte.'

De Metsiers - Hugo Claus
'De Metsiers is verteld vanuit verschillende perspectieven, terwijl het verhaal toch steeds verder gaat. Dat is zo veel rijker dan wat ik daarvoor had gelezen. Zeker bij familiegeschiedenissen zoals deze: als het perspectief bij een personage ligt, is het verhaal eenzijdig. Met meerdere perspectieven kun je dieper in de familie doordringen. Ik vond het zo knap gedaan dat ik het zelf heb geprobeerd. Helaas lukte het niet. Ik heb de roman toch vanuit het ik-personage geschreven. Ja, dat is Hoogvlakte. Maar ooit ga ik nog zo'n boek schrijven.'

Naomi Rebekka Boekwijt (1990) kreeg in 2010 de tweede prijs van de Mare/Selexyz Kerstverhalenwedstrijd en won in 2011 de voorronde van Write Now! in Den Haag met 'Buiten niet'. De Arbeiderspers sloot nog hetzelfde jaar een two book-deal met haar. Het resultaat verscheen vorig jaar: Pels, een bundel met zeven verhalen waarvan 'Buiten niet' de eerste is. Het leverde haar een nominatie voor de Academica Debutantenprijs op. Dit najaar komt Hoogvlakte uit: een roman over een Zwitserse boerengemeenschap waar de verhoudingen op scherp komen te staan door overstromingsgevaar.
(Eerder gepubliceerd in Schrijven Magazine, nov/dec 2014)

Eerdere afleveringen met Christine OttenHerman KochMaartje WortelA.H.J. Dautzenberg en Frank Westerman

Geen opmerkingen: