maandag 29 september 2014

Etienne van Heerden gebruikt sociale media

De jonge Doris Steyn maakt ruzie met haar oma en Ludo Loeloeraai, de hoofdpersoon van Etienne van Heerdens Klimtol en ook al dik over de zestig. Terwijl ze het ene verwijt na het andere op hen afvuurt, staat er (op pagina 305): 'Ze schudt haar hoofd, pakt de telefoon en begint te twitteren.' En zes regels naar beneden: 'Haar vingers flitsen over de telefoon'.
Zou het werkelijk? Ik twitter niet. Ik zit niet op Facebook. Ik zoek op beide platformen alleen wel eens informatie. Dus ik weet misschien nog minder van sociale media dan Van Heerden, die twintig jaar ouder is dan ik. Toch roept de manier waarop Doris in zijn roman twittert en facebookt de gedachte op dat Van Heerden de fenomenen alleen uit de krant kent. Wie kan zo goed multitasken dat hij zelfs tijdens een ruzie twitter blijft inzetten voor promotionele doeleinden, zoals Doris?
Er is heus wat goeds te zeggen over Klimtol. De geschiedenis van de personages reflecteert mooi de geschiedenis van Zuid-Afrika. Dat schreef ik eerder hier. Ik waardeer ook de manier waarop Van Heerden steeds nieuwe informatie toevoegt aan wat de lezer weet, zodat het effect ontstaat dat hij langzaam de sluiers rond zijn verhaal wegtrekt. Daarom vul ik de verhouding van Doris tot haar oma en Ludo ook niet verder in. Ontdek dat vooral zelf. En dan de snelle, levendige, dynamische stijl, vol onvertaalbare Afrikaanse begrippen die dan ook gelukkig onvertaald zijn gebleven.
Maar de moderne media die in het tweede deel, met de opkomst van Doris, een grotere rol krijgen, maken de roman ongeloofwaardig. Dan besef je opnieuw: een schrijver moet schrijven over wat hij kent. Als je bijna zestig bent, moet je niet geforceerd hedendaags gaan doen.


Zie ook:

Geen opmerkingen: