zondag 31 augustus 2014

VBK en Dutch Media starten e-boekabonnementservice Elly’s Choice (Boekblad)

De uitgeverijen VBK en Dutch Media hebben gisteren Elly’s Choice gelanceerd. Klanten van deze e-boekabonnementservice krijgen tien titels per maand voor 2,99 euro.

De consument krijgt dit tarief alleen bij afname van een jaarabonnement voor 35,88 euro. Een maandabonnement kost 24,99 euro. De titels, gekozen door een redactieraad van uitgevers, zijn minimaal vijf maanden oud. Het aanbod bestaat voor de helft uit titels van bestsellerauteurs als Saskia Noort, Nicci French en Herman Koch, en wordt aangevuld met werk van debutanten en andere auteurs die nog niet zijn doorgebroken. In de eerste worp zijn dat onder meer Nina George (De boekenapotheek aan de Seine) en Suzanne Hazenberg (Thriller).
De consument kan de tien titels downloaden op zijn tablet, telefoon en pc. Hij krijgt bij een abonnement ook 25 procent korting op dertig andere e-boeken en toegang tot de community, waartoe Elly’s Choice moet uitgroeien. Hij vindt daar maandelijks recensies, interviews met auteurs en meer. Over twee maanden wordt de site bovendien uitgebreid met een e-boekwinkel, waar het volledige aanbod tegen de reguliere adviesprijs te koop is.
Elly’s Choice is een initiatief van Digi-Muse die het idee bij verschillende uitgeverijen heeft gepitcht. ‘Het idee is zo goed dat alleen iemand van buiten het vak het kan bedenken’, zei Luiting Sijthoff-directeur Geneviève Waldmann dan ook bij de grootse presentatie in Vondelpark 3 in Amsterdam. Digi-Muse is een bedrijf dat ‘promoties verzorgt van diverse e-content van grote retailers, A-merken en grote corporate bedrijven’, luidt het op hun website.
VBK en Dutch Media willen met Elly’s Choice vooral de markt verbreden. Ze willen nieuwe lezers vinden voor backlisttitels en nog relatief onbekende auteurs. De uitgeverijen werken dan ook samen met partijen als Samsung en Cheaptickets.nl die abonnementen weggeven bij aankoop van tablets respectievelijk vliegtickets. In de samenwerking met de laatste gaat het om een maandabonnement. Ook moet het gebruiksgemak en de lage prijs piraterij tegengaan.
De naam van de abonnementenservice verwijst naar een virtuele vrouw, waarvoor een echte vrouw model heeft gestaan, legde Waldmann uit. ‘Zij houdt van reizen, lekker eten, naar de film gaan, maar bovenal ontzettend veel van lezen.’ Op de site staat nog: ‘Ze verslindt het ene na het andere ebook en heeft daardoor een neus ontwikkeld voor de echte mustreads.’ Desalniettemin wordt ze niet echt ingezet als curator, zoals bijvoorbeeld wel op reissites als Eliza Was Here gebeurt.
De initiatiefnemers zijn zich ervan bewust dat de naamgeving en opzet zich duidelijk richt op vrouwen. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit de column in Vrouw magazine van De Telegraaf over Elly’s Choice. Maar bij gebleken succes kan het concept zich makkelijk uitbreiden naar soortgelijke abonnementen voor kinderen, mannen of fantasylezers. Het aanbod dat nu alleen bestaat uit thrillers, romans en literatuur wordt hoe dan ook uitgebreid.
Elly’s Choice hoopt binnen een jaar ‘enkele honderdduizenden’ klanten te hebben. Dat klinkt veel, maar door de abonnementen die Samsung, Cheaptickets.nl en andere partijen gaan aanbieden lijkt dat haalbaar. Vraag is alleen: hoeveel klanten van deze bedrijven zullen hun code daadwerkelijk activeren? En hoeveel zullen daarna zelf een abonnement nemen?
Alle betrokken auteurs zijn enthousiast over het nieuwe businessmodel, beweren de VBK-bazen. Dat geldt zeker voor de bij de presentatie aanwezige auteurs. Met Elly’s Choice is er eindelijk een goed, betaalbaar en gemakkelijk platform waardoor lezers eerder voor een legaal dan illegaal aanbod kiezen, legde Noort uit. Ze wilde niet zeggen hoeveel zij verdiende aan ieder gedownloade titel van haar hand – die dus voor 29,9 cent per stuk worden verkocht.
De e-boeken zijn twee keer beveiligd. Zichtbaar: door aan het e-boek de tekst ‘dit is een cadeau van Elly’s Choice’ toe te voegen. En onzichtbaar: met een watermerk. Het is daarmee onmogelijk om e-boeken te uploaden op een torrentsite. De uitgeverijen achter Elly’s Choice hebben nadrukkelijk niet voor een streaming aanbod gekozen omdat consumenten dan niet altijd – in ruimtes zonder wifi zoals vliegtuigen – bij hun maandelijkse titels kunnen.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 28 aug 2014)

Dit bericht is te lezen als vervolg op:
- Wordt 2014 het jaar van streaming lezen? (Al is Elly's Choice geen streaming lezen) 
En zie dan ook:

Geen opmerkingen: