vrijdag 27 september 2013

Toplijst / Longlist AKO Literatuurprijs 2013

De jury van de AKO Literatuurprijs maakt vanavond de toplijst (alias longlist) bekend. Ik zit er, na vier jaar trouwe dienst, niet meer in. Ik heb dan ook niet alle boeken van de tiplijst gelezen – dat zou anders heel toevallig zijn. Maar ik kom toch tot vijftien van de vijfentwintig boeken. Ik vind die niet allemaal even goed, maar wel allemaal longlistwaardig. Als het aan mij zou liggen is dit de shortlist:

Griet Op de Beeck, Vele hemels boven de zevende
Jan Brokken, De vergelding
Oek de Jong, Pier en oceaan
Ilja Leonard Pfeijffer, La Superba
Allard Schröder, De dode arm
Bart Slijper, In dit gevreesd gemis

Zie voor de werkelijke toplijst vanaf vanavond laat hier.

UPDATE. Dus niet Op de Breeck, De Jong en Slijper. Wel: 'De boerenoorlog' van Martin Bossenbroek, 'Feest van het begin' van Joke van Leeuwen en 'Hoe ik een beroemde Nederlander werd' van Wouter Godijn.

Geen opmerkingen: