donderdag 12 september 2013

Plantage-winkels in Kampen en Almere-Haven maken doorstart als Read Shop (Boekblad)


De failliet gegane Plantage-boekhandels in Kampen en Almere-Haven maken een doorstart. Beide winkels gaan onder een nieuwe eigenaar verder als Read Shop. Ook de Plantage-winkel in Lelystad wordt mogelijk een Read Shop.

De doorstart van Plantageboekhandel Bos is gisteren rondgekomen. De winkel wordt een Read Shop omdat daarmee de behoeften van de markt het beste worden bediend, zegt RDC-directeur Jos Boot. ‘Het wordt wel een grote Read Shop, met een groot boekenassortiment, maar ook met tabak, gifts, kaarten – alles wat bij een Read Shop wordt. Die hard boekenliefhebbers zullen toch naar Waanders in de Broeren in Zwolle blijven gaan, maar als Read Shop wordt dit een heel succesvolle winkel, denk ik.’

Nieuwe eigenaar van de Read Shop in Kampen is Cumulus, een BV van Oswald Schwirtz – tevens mede-oprichter, mede-eigenaar, voormalig directeur en huidig commissaris van RDC. Hij sprong in het gat dat de banken lieten vallen. De nieuwe eigenaar praat nog met het personeel over indiensttreding bij de voortgezette winkel.

Plantage Books & More in Almere-Haven is overgenomen door Eric Herni. De voormalig commercieel manager van AKO Schiphol ziet op deze locatie meer kansen voor een winkel als Read Shop. ‘De winkel had genres als geschiedenis en politiek, zoals past bij een Plantage-winkel, maar naar mijn idee minder bij Almere-Haven. Hetzelfde geldt voor het aanbod kantoor- en schrijfwaren. Dat zal populairder worden. Ook breid ik uit met tabak en loterij-artikelen. Dat hoort echt bij een Read Shop.’

Het is niet de enige wijziging die hij doorvoert om de boekhandel rendabel te kunnen maken. Zo zal hij  zich volledig concentreren op deze winkel – anders dan vorige eigenaar Kees van Rijn, die ook Plantageboekhandel Boom in Lelystad bezat én daar zijn aandacht voornamelijk op richtte. ‘Ik ga elke dag zelf in de winkel staan,’ zegt Herni. ‘Dat scheelt in extra personeel. In plaats van zes man, heb ik – naast mezelf – twee mensen in dienst. Ook denk ik dat ik daardoor heel snel in staat zal zijn om erachter te komen wat de inwoners van Almere-Haven in de winkel verwachten. Ook wat betreft activiteiten, die ik regelmatig in en om de winkel wil organiseren.’

Daarnaast bespaart Herni kosten door de winkel te splitsen. ‘Het waren twee panden. In het andere pand zat een kinderboekhandel en daarna een PostNL-balie, die nu naar het overgebleven pand overgaat. Daarom duurt het overigens ook nog even voor ik open kan. Alle water, stroom et cetera zit op het andere pand. Dat moet ik dus opnieuw aanvragen en aan laten sluiten.’

Herni werkte ruim 32 jaar in het boekenvak tot hij tweeëneenhalf jaar geleden AKO verliet. ‘AKO is een fantastisch bedrijf. Ik heb alleen maar goede herinneringen. Ik had ook alle vrijheid op Schiphol, waar ik 17 winkels onder me had. Maar ik wil de winsten die ik maakte, nu eens voor mezelf proberen te maken – ook al draai ik in Almere-Haven een jaaromzet die ik op Schiphol in drie dagen had.’

Terwijl hij sindsdien wachtte op een uitgelezen kans, hield hij zich onder meer bezig met de Ezzulia.nl – de boekeninformatiesite die hij heeft opgericht. Sinds maart was hij in gesprek over overname in Almere-Haven. Door het faillissement van Van Rijn duurde de overname iets langer dan gebruikelijk.

Ondanks het verdwijnen van de Plantage-winkels in Kampen, Almere-Haven, Lelystad en recentelijk Soest, blijft het aantal leden van Plantage Inkooppartners stabiel op circa 125 winkels, zegt Boot. Deze formule krijgt ook aanwas door Bruna’s die overstappen – zoals recentelijk Middelburg Boek & Buro (drie filialen) – en zelfstandige boekhandels die zich aansluiten. Het aantal Read Shops blijft ook stabiel rond de 150 leden.

De winkel in Soest zal definitief sluiten. Maar voor Lelystad is RDC nog in gesprek met de curator over een doorstart. ‘Hier zijn ook belangrijke stappen in gezet,’ zegt Boot. ‘De kandidaat-koper wil van deze winkel ook een Read Shop maken.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 6 sep 2012)

Zie ook:

Geen opmerkingen: