zondag 25 augustus 2013

Ilja Leonard Pfeijffer, 'Het ministerie van Specifieke Zaken'


Wat verouderen columns snel. Nog sneller dan ik voor mogelijk hield. Twee jaar geleden nog maar verscheen Ilja Leonard Pfeijffers Het ministerie van Specifieke Zaken, een verzameling van zijn columns over politiek voor NRC next van 2006 tot dan. Het gaat over Rita Verdonk, Jan Peter Balkenende, Wouter Bos, Maxime  Verhagen, André Rouvout. Kortom: over mensen die van het politieke toneel zijn verdwenen. En hoewel ik me de incidenten herinner die de aanleiding vormen voor de stukjes, doet me Pfeijffers opwinding hopeloos gedateerd aan. Ja, het laatste kabinet-Balkenende was betuttelend, maar wie maakt zich daar nog druk om? De partij van Rita Verdonk was potsierlijk, maar ach: ook alweer opgeheven. Het enige wat Het ministerie van Specifieke Zaken anno 2013 nog kan redden, zijn Pfeijffers formuleringen of vormexperimenten. Maar voor wie zijn werk kent (zoals ik – zie hier en hier), zijn de columns van zijn hand opmerkelijk traditioneel: hij geeft zijn mening, weinig meer. Daardoor heeft deze bundeling zijn waarde inmiddels verloren.

Zie ook:

Geen opmerkingen: