zaterdag 27 april 2013

The Read Shop in Den Ham begint IJssalon (Boekblad)


The Read Shop in Den Ham opent per 1 juni een ijssalon in de winkel. Met het filiaal van de Toscana-formule vult eigenaresse Anita Hekman het gat dat het postkantoor en de ING-geldautomaat achterlaat.

‘Ik schrok eerst van het gat dat het postkantoor achterlaat’, vertelt Hekman. ‘ De post krijgt een meter extra bij de balie, zo’n twintig vierkante meter komt leeg. Eerst dacht ik: moet ik mijn assortiment uitbreiden? Maar ga ik daar echt rendement uit halen? Toen vroeg ik me af: waar is in Den Ham behoefte aan? Je kunt hier nergens lekker met een ijsje zitten. Je kunt hier alleen softijs bij een cafetaria krijgen. En wij zitten in het midden van het centrum, aan de mooie Brink, pal in de zon. Dat moest het worden. Met een ijssalon doe ik de lokale bewoners en de toeristen een plezier.’
De ijssalon wordt een aparte ruimte van dertig vierkante meter met een eigen ingang en een terras voor de deur. Binnen is de IJssalon van de winkel afgesloten door een bar van 1,30 meter hoog. ‘Zo kijken mensen daar zitten en de winkel binnen kijken – wat hopelijk tot extra verkoop leidt,’ zegt Hekman. ‘Maar mensen, zeker kinderen, kunnen niet de zomaar doorlopen en de spullen onder smeren.’
De ijssalon verkoopt twintig verschillende smaken Italiaans schepijs en koffie. Hekman heeft hiervoor een franchise-contract getekend met de Toscana-formule uit Emmen, van wie ze de producten betrekt. ‘Dat vind ik wel zo prettig, dat er een grotere organisatie achter me staat, omdat ik zelf nog niet zo goed weet hoe het gaat uitpakken. Net als ik het prettig vind dat ik bij The Read Shop zit trouwens.’ De ijssalon wordt bemand door zes scholieren en studenten. Omdat hij ook ’s avonds tot 21 uur en zondagmiddag open is, zal Hekman buiten openingstijden van de boekhandel zelf ijs scheppen.
Om ruimte te maken voor de ijssalon heeft Hekman nog eens kritisch gekeken naar haar assortiment. Postzegels en muntenalbums gaan eruit. In plaats van tien soorten lijm gaat ze er zes verkopen. Maar vooral heeft ze alles beter en nuttiger ingedeeld. ‘Het gaat met mij nog goed,’ zegt Hekman. ‘De index voor dit jaar tot nu toe is 102. Maar dat is wel te danken aan de mix. Met boeken alleen red je het niet. Maar toch: je kunt hier nog vrij parkeren, we zitten naast de C1000, mensen lopen makkelijk binnen en we pakken nog veel in. Als je cadeautjes leuk inpakt, blijven mensen ervoor terug komen.’
Het ijsseizoen loopt tot midden oktober. Hekman verplaatst dan de bar om de winkel te vergroten in het drukke seizoen. De ijssalon blijft open om koffie te serveren. Maar helemaal zeker weet Hekman dat nog niet. ‘De winter is me iets te ver vooruit denken nu. Ik focus op dit moment op de ijssalon.’ Maar geconfronteerd met het feit dat boekhandel H. de Vries tijdens de Boekenweek chocolade verkocht, zegt ze: ‘Wie weet is dat een goed idee. Veel ijssalons komen daar ook de winter mee door.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 24 apr)

Zie ook:

Geen opmerkingen: