donderdag 4 oktober 2012

Bestseller 60: ‘De zaak Collini’ van Ferdinand von Schirach binnen op 58 (Boekblad)


Een lang verkoopweekend was genoeg om het De Wereld Draait Door-Boek van de Maand in de Bestseller 60 te krijgen. De zaak Collini van Ferdinand von Schirach, donderdag uitverkoren door het boekverkoperspanel in DWDD, komt binnen op 58.

Verschillende boekverkopers melden maandag al verhoogde belangstelling voor Von Schirach. ‘Op aandringen van vertegenwoordiger Herman Thijs van De Arbeiderspers kocht ik op aanbieding vijftig exemplaren van De zaak Collini’, zei Erik Hoekstra van boekhandel Broekhuis (Twente). ‘Sinds vrijdag hebben we er zeventien verkocht. Hier werkt DWDD zeer nadrukkelijk succesvol.’
Arno Koek van boekhandel Blokker (Heemstede) vulde aan: ‘Omdat de eerdere boeken – hoe mooi ze ook zijn – matig hebben verkocht, hadden we niet veel in voorraad, maar kregen we veel reserveringen.’ Ook bij De Drukkerij (Middelburg) verkocht Von Schirach het best ‘ondanks het feit dat sommige klanten het boek lieten liggen omdat ze het te duur vinden,’ aldus Monique Eskens. En: ‘Schirach met spoed besteld op zelfde avond. Zaterdag nog binnen en allemaal weg!’, meldde Stijn Spijkerman van boekhandel Spijkerman (Eindhoven).
De andere getipte boeken trokken wel meer belangstelling dan anders het geval was geweest, maar niet overdreven veel – al liep het prentenboek Nederland van Charlotte Dematons al goed. Dat maakt het lastig voor boekverkopers om in te schatten hoeveel het tv-programma hieraan bijdroeg. ‘De exemplaren die we in huis hadden, hebben we direct verkocht,’ zegt Walter Jansen van Jansen & De Feijter (Velp). ‘Die hebben we moeten bijbestellen, maar het ging om slechts kleine aantallen. Kinderen van het Ruige Land van Auke Hulst werd tweemaal in verband gebracht met het pgroramma. Het boekenrondje is de kijker niet ontgaan.’
Broekhuis had al hard getrokken aan Telegraph Avenue van Michael Chabon – ‘een persoonlijke favoriet’, zegt Hoekstra – en het boek verkocht dan al ‘heel redelijk’. Sinds vrijdag verkocht de winkel zes exemplaren van de roman, waaronder twee in de oorspronkelijke taal. Van Auke Hulst ging de totale voorraad van vijf exemplaren in drie winkels weg, ‘maar we hadden ook geen nee-verkoop.’
Bij een rondvraag onder Bruna-winkels blijken de DWDD-titels weinig effect te hebben – behalve natuurlijk Nederland van Dematons dat overal al langer goed loopt. Alleen de a-typische, want grote Bruna in Raalte van Jan Kolkman kreeg extra vraag naar Von Schirach en Chabon. Vier klanten vroegen daar naar Telegraph Avenue van Chabon, en twee kochten ook. In totaal verkocht Bruna in week 39 40 exemplaren van deze roman – tegen 9 in de week ervoor.
Bij Bol. com vermenigvuldigde de verkoop van de besproken titels direct na de uitzending met factor vijf, vertelt unit manager boeken Petra Lubbers. 'En de dagen daarna hield het aan. Van Dematons kun je je afvragen hoe groot het effect is, maar het zal zeker bijgedragen hebben. Telegraph Avenue steeg iets minder, maar de andere twee profiteerden duidelijk.'
(Bewerking van twee berichten voor Boekblad.nl, 1 en 3 okt 2012)

Geen opmerkingen: