woensdag 5 september 2012

'Tonio' van A.F.Th. van der Heijden dus




















































Van de zes genomineerden voor de NS Publieksprijs heb ik er twee gelezen. En dan nog iets van Paulien Cornelisse – een amusant boekje dat je, mits gedoseerd, met plezier kunt verstouwen, maar niet echt beklijft. En natuurlijk Tonio van A.F.Th. van der Heijden. Waarover ik hier mijn lof uitte. Vanzelfsprekend luidt mijn stemadvies dan ook: Tonio van A.F.Th. van der Heijden, die eerder dit jaar al de Libris Literatuurprijs won.
Ieder jaar zorgt de CPNB, de verantwoordelijke instelling voor de nominaties, er altijd voor dat de zes nominaties niet simpelweg de zes best verkochte oorspronkelijk Nederlandstalige boeken zijn. Het aantal stemmers zou drastisch lager zijn als ze de keus hadden uit zes thrillers – nu eenmaal het best verkopende genre in Nederland. En dus staat er naast de thrillers (Simone van der Vlugt en Suzanne Vermeer) ook non-fictie (Mart Smeets en Paulien Cornelisse) en populaire fictie (Esther Verhoef) bij de top zes. En één literaire titel, waar ik steevast op stem – of ik dat boek nu goed vind of niet, ieder duwtje in de rug van de literatuur zou kunnen helpen om het genre te laten bloeien.
Ik het wel vreemd dat Mart Smeets de categorie 'non-fictie voor mannen' moet vertegenwoordigen. Dat boek verdween alweer een jaar geleden uit de Bestseller 60. In de top 100 bestverkopende boeken van 2011 staat hij op 91. Dat bleek onvoldoende voor de non-fictietop 10. Maar ja, Wij zijn ons brein van Dick Swaab en Congo van David Van Reybrouck waren al eerder eens genomineerd. En om nou Het aanzien van 2010 van Han van Bree te nemen, dat toch echt beter verkocht dan Mart Smeets...

Geen opmerkingen: