vrijdag 10 augustus 2012

Guus Bauer brengt boek met augmented reality-omslag (Boekblad)


Guus Bauer presenteert op Manuscripta zijn novellebundel Dichter en Bauer met een augmented reality-omslag. De kopers van het boek kunnen interactief dwalen op de zolder van de auteur.

Het omslag van Dichter en Bauer is gebaseerd op het schilderij Der arme Poet van Carl Spitzweg uit 1839. Het laat Bauer zelf zien op zijn bed met een slaapmuts op en een laptop op schoot, temidden van zijn spullen: boeken, een racefiets, een trommel enzovoort. Wie het boek koopt, kan met zijn smartphone, iPad of webcam de marker scannen en deze wereld betreden. Het is dan mogelijk om op zijn laptop interviews te lezen die Bauer zelf af heeft genomen, en recensies en manuscripten te openen. Mogelijk kan men ook Bauer heen en weer laten lopen en op zijn trommeltje laten slaan – de exacte functionaliteiten staan nog niet vast.
Een vriend van Bauer die een jaar geleden een 3D-studio is begonnen, heeft de zolder van Spitzweg nagebouwd, de auteur gescand en hem in de afbeelding aan het werk gezet. ‘Dan worden er duizenden opnamen van je gemaakt,’ zegt Bauer. ‘Doordat het omslag driedimensionaal is, is het mogelijk om alles vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Nadien is de zolder driedimensionaal uitgeprint: als een moderne kijkdoos. Met hulp van onder meer een in Frankrijk wonende Nederlander, betrokken bij The Matrix, is een animatie gemaakt. Alles bij elkaar zou dat tienduizenden euro’s hebben gekost, maar voor mij hebben ze dat gratis gedaan. Ik ben betrokken bij een innovatieteam. Ik schrijf teksten voor hen, zij hebben dit project aangepakt als testcase en gebruiken dat weer om er opdrachten mee binnen te halen.’
Het omslag – volgens Bauer ‘zou het zomaar een wereldprimeur kunnen zijn’ – trekt veel belangstelling, vertelt hij. Toen CPNB-directeur Eppo van Nispen, zelf door zijn tv-verleden bekend met augmented reality, ervan hoorde, vroeg hij hem gelijk om Dichter en Bauer op Manuscripta te presenteren. Verschillende tv-programma’s hebben de auteur uitgenodigd om er in de week na Manuscripta over te praten. ‘En daarna ga ik boekhandels in het land af. Ik heb ook een proef laten zien in boekhandel Scriptum in Schiedam voor zo’n 100 mensen: 92 hebben erop ingetekend. Dat is wel bittersweet. Bitter omdat ze niets van de inhoud weten, het gaat hen om de gimmick. En toch ook sweet omdat het er zoveel zijn.’
Dichter en Bauer dat 62 dubbele pagina’s telt en bij Hoogland & van Klaveren verschijnt, bevat twee novellen of in de woorden van de auteur: ‘zwerfverhalen’. ‘De grap is dat ik dat combineer met de allermodernste technieken. Voor mij is het ook een sleutelboekje. Ik heb er teksten uit mijn oude boeken in verwerkt en verwijzingen naar een aantal nieuwe romans, waaronder Het geheim van Treurwegen dat eind dit jaar verschijnt bij Signatuur. Ook heb ik titels verwerkt van zo’n tweehonderd van de rond de twaalfhonderd interviews met schrijvers die ik inmiddels heb gemaakt.’
Bauer is van plan dezelfde augmented reality-techniek te gebruiken voor Het geheim van Treurwegen. ‘Dat speelt in de Eerste Wereldoorlog. Ik heb daar allerlei materiaal van, zoals een originele kopie van het verdrag van Versailles. Dat kun je dan laten zien.’ Moet Bauer dan wel betalen? ‘Misschien wel, dat weet ik nog niet.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 10 aug 2012)

Geen opmerkingen: