maandag 9 april 2012

Will Jansen (Bouillon): ‘Ik kan redelijk leven van een oplage van 5000 exemplaren’ (Boekblad)


Will Jansen begon in 2004 met het uitgeven van Bouillon Magazine bij Komos. Toen de uitgeverij ervan af wilde, heeft Jansen het met zijn vrouw overgenomen. Met de opbrengsten van Wat zit er in uw eten? kan hij het magazine in full colour uitgeven.
‘Aanvankelijk gaf Kosmos Bouillon Magazine uit, dat ik in 2004 begon. Dat viel hen tegen. Ze misten expertise om tijdschriften uit te geven. Advertentieacquisitie, abonnementenbeheer. Toen een nieuwe directeur, die een hekel aan dit project had, ermee wilde ophouden, vond ik dat zonde. Samen met mijn vrouw heb ik het opgepakt en sindsdien is het gestaag gegroeid. Ieder nummer hebben we weer dertig, veertig, vijfenveertig abonnees erbij.
In de winkel loopt Bouillon niet. Als er een nieuw nummer uitkomt, willen boekverkopers het vorige retour sturen. Ze snappen niet dat het eerder een kookboek dan een tijdschrift is. Nu mijn dochter bij ons werkt, gaan we de boekhandel penetranter benaderen. Een boekwinkel die vijf exemplaren bestelt, hoeft er maar vier te betalen. Dat is dus 20 procent extra korting.
De oplage is 5000 exemplaren per nummer. Daar kan ik redelijk van leven. We hebben hoegenaamd geen overhead. En van een boekje over e-nummers in ons eten, dat ik in 2007 op een beurs in Monaco vond, heb ik 115.000 exemplaren verkocht. Het loopt nog altijd. Daar kan ik Bouillon in full colour van uitgeven.
Ook ga ik mee in de digitalisering. Het magazine is te downloaden en er bestaat een app van. Zo duur is dat het niet om dat te ontwikkelen. Op een vraag in de nieuwsbrief kreeg ik een paar offertes. Een whizzkid van 16 kon er één maken voor 2000 euro. Het gaat niet hard, zo’n twintig downloads per dag, maar die investering heb ik er al uit. Ik ben nu bezig met de ontwikkeling van een nieuwe, productgerichtere app.
Mijn dochter gaat ook de social media coördineren. Ik weet niet wat er uit komt, maar ik blijf denken dat Bouillon goed genoeg is voor tien- tot twaalfduizend abonnees. Daar moeten de social media bij kunnen helpen.’
(Eerder gepubliceerd in Boekblad Magazine 4, 2012 als kader bij dit artikel over kleine uitgeverijen)

Zie ook:

Geen opmerkingen: