dinsdag 31 januari 2012

Libris: 16 op 18, Gouden Boekenuil: 14 op 20


Vrijwel tegelijkertijd maakten de jury’s van de Libris Literatuurprijs en de Gouden Boekenuil maandag hun longlist bekend. De Vlaamse pers reageerde zoals verwacht: vier Vlamingen maken kans op de Libris! Maar dat ook de Nederlandse pers zo’n regionalistische invalshoek kozen om het nieuws te duiden, daar keek ik wel van op: 14 Nederlanders maken kans op de Gouden Boekenuil! Een enkel medium berichtte zelfs: ‘maar liefst 14 Nederlanders’ etc. Het is voor het eerst dat ook de Nederlandse pers van een literaire prijs een wedstrijdje Nederland-Vlaanderen maakt. Een vooruitgang lijkt dat me niet.
Interessanter dan de nationaliteit van de auteurs vind ik zelf het volgende:
1. Op de longlist van de Libris-prijs staat niet één titel van een Vlaamse uitgever. En op die van de Gouden Boekenuil slechts twee, waarvan één de genomineerde strip van Brecht Evens. Literatuur wordt dus nog altijd vooral in Amsterdam uitgegeven.
2. Zeven titels staan op beide longlisten. Daaronder onder meer Tonio van A.F.Th. van der Heijden en Bittere bloemen van Jeroen Brouwers, die ook bij de AKO-jury hoge ogen gooiden. Van de andere vijf titels komen drie titels in aanmerking voor de komende AKO-prijs. Ik sluit niet uit dat tenminste één van deze drie de Tiplijst haalt. Zie bijvoorbeeld hier. Zo blijkt maar: er is veel meer overeenstemming tussen verschillende jury's over wat literaire kwaliteit is dat je zou denken als je alleen oppervlakkig kijkt naar de laatste zes of de winnaar.
3. En zuiver voor mezelf alleen: dat ik 16 van de 18 titels op de Librislijst al heb gelezen en 14 van 20 op de Gouden Boekenuillijst. Een van de boeken die ik niet heb gelezen is de strip, hoewel ik daar erg benieuwd naar ben.
Tot slot: uitgerekend vanavond is de eerste juryvergadering voor de AKO Literatuurprijs. Het begin van een lang eliminatieproces. Ik heb er weer zin in.

Geen opmerkingen: